Den første græsslåning

Jeg forsøger at holde det på et minimum, det med græsslåningen. Jeg synes det er dejligt, når græsset er slået på stierne, hvor man skal gå samt nogenlunde slået dér hvor man sidder på stole og slænger sig i liggestole eller hængekøjer. Jeg synes der er en vis æstetik ved at græsset ikke fuldstændig overskygger hvad der måtte vokse af kulturplanter rundt omkring i bedene.

Så.

Foran huset har vi en lille græsplæne, anlagt af husets tidligere ejere. Frimærket, kalder jeg det. Det er østvendt, måske nærmere nordøst og ligger ud mod vejen. Der er kun 1 vindue fra huset ud den vej – så hverken som opholdsrum eller som nyde-udsigten-fra-huset-rum har denne del af haven nogen synderlig funktion. Jeg har brudt min hjerne med, hvad den del af haven ville egne sig til, sådan rent funktionelt. Nu er der gået 10 år og jeg har ikke fundet på det. Endnu. Man skal jo aldrig sige aldrig. Altså slår vi græsset på “frimærket”. Plejeniveau 1, kalder vi det, hvilket betyder at græsset bliver slået rimelig tit i vækstperioderne, dog aldrig mere edn en gang om ugen.

Ellers er det kun gangene i haven og opholdsstederne for borde, stole, bænke og hængekøjer der har plejeniveau 1, men det tager faktisk mellem 1 og 2 timer at slå det, når det skal slås. Udfordringen er at få det til at blive meditativt, det vil sige godt og frodigt indeni. Frem for at man bare hele tiden har lyst til at være færdig, få det overstået. Grrrr. Heldigvis er vores plæneklipper el-dreven, så det larmer ikke noget videre. I dag lykkedes det mig at have en rigtig god proces indeni med den første slåning. Mick er blvet inspireret og farer nu rundt og slår nogen områder, der er på plejeniveau 2 – så er det gjort første gang også dér.

One Comment Add yours

  1. esther vinter pedersen siger:

    Ja, så er det slå-tid ca. hver uge, til vi igen har efterår. Men i tørre perioder er det jo sjældnere. I disse tider, hvor man ustandselig bliver mindet om, hvor godt det er at motionere, er det helt rart med en græsplæne. KH mor

Skriv et svar

