Måske rugbrød

I lørdags var vi på “ekskursion” til Den selvforsynende Landsby, som er anlagt efter et permakulturdesign.

Det var ikke overraskende spændende og lærerigt for os at se. Frokost fik vi også, og dét rugbrød! Det var bare så godt, det kan ikke beskrives, det må smages. Jeg fik opskriften med hjem og noget surdej, og i aftes rørte jeg det sammen som der stod man skulle. Meget nemt. Klistret og gråt masede jeg det ned i to forme – og så her til morgen skulle det jo bage, og så lige hvor fint det havde hævet.

Måske begyndelsen til at jeg selv får bagt mine rugbrød, jeg har forsøgt flere gange i livet, men jeg er ikke rigtig lykkedes med det. Da vi dyrkede jorden dyrkede vi også rug, en fantastisk plante med et strå der er mere end mandshøjt. Det rugmel jeg har brugt, det er så fra Kornkammeret. Hvede er der også i, det er Ølandshvede fra Aurion. Kai har tilsået en hektar med ølandshvede, så til efteråret kan vi måske bage af vores egen hvede. I aften kan jeg prøvesmage…….

3 Comments Add yours

  1. esther vinter pedersen siger:

    Håber, rugbrødet smagte ligeså dejligt, som du forventede!
    KH mor

  2. Selvforsyning siger:

    Det ser slet ikke dårligt ud, det sværeste er bare at komme igang. Der er sikkert også mange der lige for tiden føler sig inspireret af programmet “boller af stål” der vises for tiden. Der kan man virkelig se hvad man går glip af.

  3. annemoloney siger:

    Faktisk kom vi vældig godt i gang med rugbrødsbagningen, vi bager fortsat selv alt rugbrød og vi har også forsynet andre familier delvist i permakulturgruppen her på øen. Tak for hjemmesiden “Off The Grid” – den er da bare super informerende og inspirerende.

Skriv et svar

