Vinblade

Nogle af vore venner havde familebesøg. Nevøens kone er ægypter og hun havde lavet mad en dag vi var inviteret på besøg. Fyldte vinblade. Vinbladene havde hun købt klar til at blive fyldt med en blanding af ris og krydderier, som hun selv havde tilberedt.

Nu er det sådan at vi har en vinplante uden for havestuedøren, som for længst skulle have været beskåret. Dermed er der en masse vinblade, så jeg tænkte at jeg ville prøve at lave fyldte vinblade. Fandt en opskrift – vegetarisk – i en græsk kogebog jeg fik engang af Pil, og så voila! var der fyldte vinblade, lavet helt fra bunden af. Det er utrolig lækkert, så det bliver ikke isdste gang – og masser af variationer med hvilket fyld man komme i, også selv om det “kun” er vegetarisk.

4 Comments Add yours

  1. esther vinter pedersen siger:

    Lyder ganske eksotisk med vinblade som middagsmad. KH mor

  2. annemoloney siger:

    Ja, det er altså ret så lækkert med fyld.

  3. dorrit siger:

    hej, det lyder lækkert, men bruger du bladet, som det er eller gør du noget ved det først,er det alle vinblade man kan bruge. en god side du har.

  4. annemoloney siger:

    Tak – det er dejligt du kan lide min side.
    Vinbladene plukkede jeg bare, jeg tog de største. Tænkte det var praktisk når de skulle pakkes rundt om noget. Jeg læste i en gammel kogebog, som jeg fik af min datter, da hun havde været i Grækenland (kogebogen på engelsk 🙂
    Og der stod at man lige skulle skære det kraftigste af ribben og så eller bare blanchere.
    Nemt.

Skriv et svar

