Bede med tomater

Jeg har tre bede med tomater. Frilands. Det ene bed er cherrytomater langs den sydvendte lademur. Det andet er en frilandstomat som jeg selv har samlet frø fra, skimmeltomaten fra sidste sommer. Den ser rask og fin ud, men sommeren i år har været meget tør. Længere ude er der endnu et bed med almindelige frilandstomater.

De har haft en krank skæbne indtil ny. Jeg havde fået købt spagnum uden gødning, dvs de havde svært ved at komme i gang. Jeg fik den priklet alt for sent. Priklingen skete i den forkerte jord og havestuen var alt for varm. Endelig – også alt for sent – plantede jeg dem ud. Men NU har de det godt, de stortrives, jeg pletvander dem og det ser ud til at gå helt fint. Hverken snegle eller dådyr bryder sig tilsyneladende om tomat.

2 Comments Add yours

  1. esther vinter pedersen siger:

    Nu er det jo sommer igen, det vil tomatplanterne sætte pris på. Hvis ikke alle frugter når at blive røde, er grønne tomater jo også gode til syltning.
    KH mor

  2. Havehyrden siger:

    Jeg har lavet tomateksperimenter i år. Købt “underlige” sorter, så som black crimea. Så jeg venter spændt på resultatet. Men jeg kan anbefale at plante tomater i plantekasser med flsmingobeholdere under, til vand. det er bare så let at passe dem på den måde. Kassen skal blot fyldes med vand 1 gang pr uge.
    Held og lykke med dine.

Skriv et svar

