Det daglige brød

broedJeg bager en del, det gør jeg. Jeg synes at mit eget brød smager bedre, mætter mere, koster mindre – og så er jeg sikker på at det er mere sundt.

Jeg hørte engang at det var vanskeligt i vor tid at få ligene til at rådne fordi vi spiser så mange konserveringsmidler. Det er mange år siden og måske er det noget vrøvl, men det gjorde et stort indtryk på mig. Ikke i relation til vores håndtering af de kære bortgangne, men langt mere i relation til vores håndtering af det at være levende mennesker.

Så stødte jeg på Edward Espe Brown og begyndte at bage brød selv af fuldkornsmel – og det har jeg så gjort stort set siden. Mens vo boede i Ballerup købte vi oven i købet en lille kværn, elektrisk, der kan kværne mel til det daglige brød til husbehov. Friskbagt brød af friskkværnet mel, det er simpelthen tæt på en åbenbaring, hvis man da ellers har sine smagsløg i behold.

Alle disse problemer med forstoppelse, som man læser så meget om, mennesker der får for få fibre i kosten. Glem det, der er masser af fiber i det hjemmekværnede fuldkornsmel.

Vitaminerne er der. Smags- og duftstofferne.

En såre enkel vej til daglig glæde. Og der dufter så skønt i hele huset, når man bager.

4 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Hjemmebagt brød er jo dejligt, jeg bager blot brød engang imellem, men hjemmelavede boller laver jeg da ofte.
    KH mor

  2. annemoloney siger:

    Ja, dine hjemmelavede boller er nu svære at slå!!

  3. Miri siger:

    Så du kværner også selv dit mel- respekt!
    Ret klamt, det der med ligene…..

  4. annemoloney siger:

    Ja, det er nemlig lige hvad jeg gør. Men jeg syns nu de knaser lidt, de brød, måske skal jeg ave nye kværnsten?

Skriv et svar

