1. Nytårsdag & æbler i hi

aebler_i_hi

Det har været frostvejr et par nætter, så meget at der er små istapper ved udhænget på havestuen. “Æblerne”, har jeg tænkt, “æblerne skal jo tages ind, når det er frost”. Og som med så mange andre ting som jeg lige tænker, så kommer jeg fra det. “Åh, mon æblerne nu er frosset?” tænker jeg så, videre.

Jeg gik derud i dag i den luende solnedgang. Jeg får nærmest ondt ved hjertet og må sukke dybt flere gange, så smukt er det. Hen for gavlen af laden, hvor jeg havde lavet en lille hulse til mine 4 kasser med æbler. Jeg havde glemt at jeg faktisk havde lagt en gammel skumgummimadras derind som lunende tæppe. Men det havde jeg, og æblerne lå der, fint og smukt, uden den mindste smule frost på sig.

De to af kasserne pakkede jeg ned igen. Det er MacIntosh, de kan strengt taget ikke holde sig. Men nu ser vi, man har før set at ting har holdt sig længere end den garanterede holdbarhed.

Skulle man ønske sig en jordkælder? Jeg kan huske i min barndom, vi havde æbler i kælderen til marts. Noget runkne var de, bevares, men de smagte godt, når de var skrællet. Sødt og stærkt. Og dengang kogte man frugtgrød, som blev spist med velbehag.

2 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Hvis jeg havde mange æbler i hi, ville jeg nok gnaske i dem i stedet for i mine gulerødder til den daglige morgenmad. Vores æbler kan ikke holde sig, i æbletiden får vi grød og æbleflæsk til kvalmepunktet, friske æbler er nummer ét. “Et æble om dagen holder doktoren borte” siger man vist. Andre tilføjer, at man skal være god til at ramme.
    KH mor

  2. annemoloney siger:

    Ha, ha, den var god – den har jeg ikke hørt før, den dér med at man skal være god til at ramme.

Skriv et svar

