Grøn hele året

groenJa, dette foto er taget her til morgen med blitzen på og det hele, men det ser nu noget mørkt ud. Imidlertid syns jeg det er overraskende at denne plante holder de grønne blade hele vinteren, den står vældig smukt. Lige nu kan jeg ikke huske hvad den hedder, den blomstrer tidligt og har en helt vidunderlig duft. Blomsterne er gule, gyldne og over i det rust farvede. Nu kom navnet: Gyldenlak. Men på latin? Hmmmm Det er ellers min store passion, at kunne blomsternes latinske navne, jeg kan en del!

5 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Jeg slog gyldenlaks latinske navn op : Cheiranthus chéiri.
    Navnet ligner lidt eranthis, men jeg måtte slå det op. Hvis de står i fred et sted, kommer de igen og igen år efter år. Men det er ikke en rigtig staude, den sår sig selv.
    Planten har jo en vidunderlig duft.
    KH mor

  2. annemoloney siger:

    Tak for navnet, da jeg så det kunne jeg huske den første del, cheirantus. Og så er der to sorter, hmmm. Jeg må se om jeg kan få fat i den anden slags også. Jeg kan se at der er spiret nye små frøplanter frem derude, så hvis vi ikke luger for vildt (hvad vi jo sjældent gør) så skulle vi snart have en smuk bestand af gyldenlak. Den er god i buketter også.

  3. Gyldenlak – jeg smager på ordet.
    eg har en passion for de gode gamle danske navne på alle de blomster som vokser i naturen. Gåsefod, sølvnælde, brandurt. Der er noget meget specielt ved disse navne. jeg ved ikke rigtig hvorfor.
    Kan Gyldenlak vokse i almindelig havejord eller skal den have specielle forhold? Gode hilsner Elisabeth

  4. annemoloney siger:

    Jeg tror at gyldenlak vokser fint i almindelig havejord, jeg har den stående i halvskygge, men jeg har set den andre steder i fuld sol. Jeg tror den tager det som det kommer.

  5. Lotte siger:

    Til en anden gang, så er der god hjælp at hente i Plantedirektoratets liste over anbefalede plantenavne: http://www.plantedir.dk/Default.aspx?ID=4580
    Listen (på mere end 7000 planter) fås også i bogform, men pdf’en er gratis 🙂

Skriv et svar

