Et bed er reddet

Eller næsten reddet, skulle man måske sige.

For et par år siden boede i halmhytten en skøn kvinde, Lotte Rosenkilde. Takket være hende fik vi hytten lavet helt færdig med smukt udekøkken og det hele og takket være hende fik vi udarbejdet et samlet design for de nære udenomsarealer. Rundt om hytten anlagde Lotte bede, smukke og renlinede, i overensstemmelse med det overordnede design.

Nu er det sådan med bede, at hvis man ikke holder dem, så holder de sig selv – men efter andre planer. Gråbynke og diverse græsarter – heriblandt senegræs eller kvik-græs – havde mere eller mindre indtaget eller overtaget bedene. Men nu er det ene bed reddet, befriet. Stort set. Næsten. Og det er bare så dejligt.

Jeg bliver klogere hele tiden, det tror jeg da i alt fald selv. Og nu ved jeg, at hvis man anlægger bedene i et permakulturdesign, så kræver det næsten ingen vedligeholdelse. Jeg er bare ikke så skrap til plantesammensætningen endnu, så jeg må fortsætte med at gøre det på den gammeldags maner. Og det er også hyggeligt nok at tusse rundt derude og meditere, akkompagneret af lærken.

bedet

3 Comments Add yours

  1. Madame siger:

    At tusse rundt i vores haver og meditere, akkompagneret af fuglene, det er da en af de allerdejligste beskæftigelser. Tænk at du allerede har fingrene i jorden – jeg må også se at komme i gang😉

  2. evp siger:

    Dejligt at læse om alle dine haveaktiviteter, Fejøs klima er nok mildere end vort, endnu er jeg ikke gået i gang, og nu lover man nattefrost i de nærmeste døgn. Men man glæder sig da til at få ryddet op og ordnet lidt derude.
    KH mor

  3. Marina siger:

    Jeg kan stadigt huske da Lotte plantede syrener. Hun så så dejlig livsbekræftigende ud der foran halmhytten. Hver gang jeg køre forbi sender jeg Lottes syrener en venlig tanke.

Skriv et svar

