Mandeltærte

mandeltaerteJeg er jo sådan et tigerdyrsagtigt væsen, der farer noget omkring og er med i lidt af alt muligt. Een af de ting, der er kommet ud af mit engagement i Spirekassen er “Fejø Friluftskøkken”, som får sin debut her til sommer i forbindelse med “Det Økologiske Høstmarked” ved Fejø Mølle til september (altid 1. weekend i september). På Fejø er der flere nu, som har interesse og forståelse for økologi end der var for 10 år siden, da vi flyttede hertil. Men sådan er det vist generelt, at økologi er gået hen og blevet main stream – og hurra for dét!

Men i hvert fald, så vil jeg have Fejø Friluftskøkken til at have en profil, og een af de ting, som ville være rigtig godt at gøre, var at bage “baguettes”, altså madpandekager. Så det går jeg og varmer op til, men redskaber og udstyr, timing, muligheder, opskrifter og så videre. I den sammenhæng er det skønt med internettet og på een af mine søgninger faldt jeg over en – fransk selvfølgelig – mandeltærte, som traditionelt er blevet serveret i forbindelse med Hellig Tre Konger. Jeg prøvede den af – jeg fik fotodokumenteret første skridt, nemlig at smutte 200 gr. øko. mandler. Resten af processen, herunder den skønne smag og tænderne, der løber i vand blot nu ved tanken, det er lagret i min krops hukommelse.

Jeg har udviklet på den og jeg tror der kommer et fantastisk kage-med-mandler- og årstidens-frugt-og-bær koncept ud af det. Men tiden må vise det, ideen fejler ikke noget!

4 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Tærter er jo skønne, både madtærter og desserttærter, jeg har en god erindring om 3 slags madtærter den 21.03, det var bare guf-guf.
    KH mor

  2. Losarinas mor siger:

    Håber du vil dele 🙂

  3. Madame siger:

    Det lyder spændende med din mandeltærte! Måske du vil øse af din erfaring med opskriften?
    Vi har lige opdaget glæden ved ruccolatærter – tærter er lækker mad 🙂

  4. annemoloney siger:

    Jeg lover at jeg lægger opskrifter ud!
    Ruculatærte? Det er vist een af dem, som jeg behøver at lære at kende.

Skriv et svar

