Meditation på bakken

Sjovt at jeg ikke har tænkt den tanke selv. At jeg kunne meditere udendørs, på bakken. Men heldigvis opdager man at andre tænker de tanker man ikke selv får tænkt.

Min salig meditationslærer, Jens Erik Risom fra Livspraksis, har instrueret os i at meditere regelmæssigt og i efter mine begreber længerevarende perioder (en periode er 50 min). Med det formål at vi kan gøre os erfaringer. Det er udmærket at meditere udendørs, siger han. “For de af jer, der har mulighed for det”.

Sagde du mulighed?

Jeg sidder jo helst oppe på dén bakketop og glor hver eneste dag.

Så i går, Skærtorsdag, pakkede jeg mit meditationsgrej (skamlen, puden, tæppet, uret) sammen i den store kurv og traskede op på toppen af bakken og lidt ned igen mod syd. Så kan man sidde dér, helt uforstyrret af alt andet end lærken og et par måger.

Det var ret så fantastisk. Da jeg var færdig med at “sidde” efter 35 minutter – jeg kan nemlig ikke sidde en hel periode på 50 minutter selv endnu – lagde jeg mig ned. Bare ligger dér med hovedet på puden og tæppet over mig. Lytte. Lærke. Vind. Stilhed. Måge. Kigge. Lyset i græsset, vinden i græsset. En forunderlig urtilstand, som er blevet vogterdrenge forundt gennem historiens vingesus, helt tilbage til bronzealderen, da vi på disse breddegrader begyndte at holde husdyr.

Jeg er der ofte, i den tilstand, når jeg går rundt på marken, i haven, ved vandet. Tankeløs i den positive betydning af ordet. Men tidligere ikke så bevidst som i går om, at det netop er den tilstand jeg er i. Når jeg er dér misunder jeg ikke nogen noget, det er tilværelsens absolutte peakpoint for mig.

4 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Fra dag ét på Storemosevej har I elsket jeres bakketop, så meget ved jeg da. Så i meditations- fremtiden vil I også have masser af minder fra denne top, ingen tvivl om det.
    KH mor

  2. annemoloney siger:

    Ja, det var jo på grund af bakken at vi købte stedet.

  3. Madame siger:

    Det var utroligt smukt at læse, Anne!

  4. annemoloney siger:

    Tak 🙂

Skriv et svar

