Nye bede

sikretbedHer i påsken har jeg været i haven i mange timer, solen har skinnet og det har været uforligneligt. Jeg føler mig taknemmelig. Det er en god følelse, jeg er altid glad, når den er der.

Vi har besluttet at vi vil holde bedene ved halmhuset. Sidste år fik de lov at ligge, bortset fra et enkelt bed med hvidløg og nogle stikkelbærbuske, som blev flyttet derhen og næsten ædt af dådyrene.

Det betyder, at de bede, som nu bliver “befriet” er vældig optaget af mælkebøtter, kvikgræs, almindeligt græs, gråbynke og faktisk også en del brændenælder. Man undrer sig jo over hvor det kommer fra, jeg har i hvert tilfælde ikke sået det! I går plantede jeg 28 kålplanter ud i den nyoprensede jord og satte hønsetråd op omkring – mod harer og dådyr. Så er der det med sneglene………. Vi får se.

I gangene lægger jeg gråt pap, som har været brugt til afdækning. Det er meningen at græsset skal gå ud og der skal være jord i gangene. Det er en hortonom, jeg kender, han siger at gange med græs æder alt for meget næring. Jeg har spekuleret meget over, hvilken belægning, der er mest miljøvenlig og samtidig nem at holde. Jeg prøver mig lidt frem – og indtil græsset er gået ud, så er det altså gråt pap, ikke særlig kønt måske, men sådan skal det altså være.

På det næste billede er der lidt mere af halmhushaven med, man fornemmer hvordan det har set ud og hvordan det kommer til at se ud af sig selv, hvis det ikke bliver holdt.

Ideen med hele vores haveanlæg er jo, at natur og kultur skal understøtte hinanden. Som det er nu vil naturen overtage – men det er så en lille plet i verden, hvor det sker, kan man sige, for de fleste steder er det jo naturen der er truet af kulturen.

bede

4 Comments Add yours

  1. Madame siger:

    Det er dejligt at læse, at ideen med jeres haveanlæg er, at natur og kultur skal understøtte hinanden. Jeg er spændt på at følge dine kålplanter …

  2. evp siger:

    Jeg hører i min øresnegl Søren Ryge sige, at meningen med en have nok er, at man skal gå derude og ha’ det godt. Det har jeg tit hørt ham gentage, når jeg syntes, det hele blev for slidsomt. En fordel er det i hvert fald, at man kan lide havearbejdet – og sliddet.
    KH mor

  3. Kan I ikke lokke en pindgris til, de snupper sneglene.🙂

  4. annemoloney siger:

    Kålplanterne er der endnu – måske takket være vore pindsvin, som vi heldigvis har en del af. Men her er snegleføde nok til flere.

Skriv et svar

