Boghvede

boghvedepandekage

Boghvede er et overset fødemiddel, tror jeg. Jeg købte en lile pose med henblik på at jeg ville prøve det af – med henblik på at nedbringe forbruget af hvede i vores husholdning. Jeg har ikke købt hvidt, konventionelt (dvs. kunstgødet og pesticidbehandlet), raffineret hvedemel i – ja, kun helt undtagelsesvist i hele mit voksenliv og her de sidste mange år har der været en stabil supermarkedsforsyning af økologiske, uraffinerede hvedeprodukter til en fornuftig pris. Men alligevel er forbruget af hvede i hverdagshusholdningen påfaldende højt.

Nå, men boghvede købte jeg og blev overrasket over blandt andet det høje calcium indhold. Ellers bliver vi tudet ørerne fulde af hvor vigtigt det er med mælk, men måske kunne boghvede være en del af et kombineret middel til at nedsætte hvede- såvel som mælkeforbrug.

Der var en opskrift på pakken, som jeg måtte modificere. 3 æg, 2/3 boghvede (ca 200 gr) og 50 gr af hver af majsmel og havregryn. Vand og salt. Og revet muskatnød!! Stå i et par timer.

Og så bage til pandekager, på fransk galettes, madpandekager. En overset ret i Danmark. Jeg serverede med creme fraiche, rå hakket løg, hakket tomat, hakket avocado og lidt balsamicidressing. Hurtigt, lækkert – og givetvis også vældig sundt!!

3 thoughts on “Boghvede”

  1. Jeg har også økologisk boghvedemel i mit skab. Jeg bruger det primært til små amerikanske pandekager (med kærnemælk og bagepulver), som jeg bager på en blinispande og serverer med blåbærsyltetøj til.
    – men jeg tror da liiige, jeg skal prøve din opskrift af!

  2. Her i huset er vi begyndt at få pandekager ret ofte, men det er den gammeldags måde, du ved nok. med mine indkøb fra Netto. Jeg er lidt stolt af, at mine efterkommere orker at vænne sig til alt muligt nyt. Jeg ved godt, at boghvede er en gammel ting, jeg tror, man begyndte at bruge boghvede i stedet for ris pga 2. verdenskrig. Men så kom risen igen, og næsten glemt blev boghveden. Sikkert godt, den bliver husket igen, ligesom spelt, der jo længe var glemt.
    KH mor

Skriv et svar

