Jordovnen

Det er tit sådan med mig at hvis jeg ser et eller andet, så må jeg absolut prøve det af. Det er aldrig noget med at hoppe elastikspring eller tage på trekking i Nepal eller indrette hjemmet mere eksklusivt – det er altid noget med halmhuse og vedvarende energi og …………… ja, “den slax”. Når man begynder at interesserer sig for halmhuse åbner der sig et univers af byggeteknikker med naturmaterialer, de eksperimenter meget i USA, men der bor jo så også mange, mange, mange flere mennesker. Hvor mange mennesker bor der egentlig i USA – 300 mill?

Nå, men cob teknik er een af tingene og jeg har bare sådan lyst til at opføre endnu et hus på vor grund, som så skulle være cob. Belært af erfaringerne fra halmhuset kaster jeg mig IKKE ud i det, men hvis der kommer nogen som vil bo her og som vil bygge et hus, så skal jeg nok hjælpe til. Og vi skal lave kurser om og under processen. Men det er en anden historie. Jeg prøver cob tenikken af på en såkaldt jordovn, mudderovn, lerovn. Og allerførst prøver jeg at bygge en lillebitte een sammen med drengene i Børnehuset. Vi gik den lange vej med trækvognen ud til vores sted i mosen – der er godt nok kun 2,5 km. Og tog bussen hjem.

Vi fik lavet skelettet af pilekviste som ovnen skal bygges op omkring og gravet jord op med højt lerindhold, det skal ligge og tørre. Og samlet tørret græs, der skal hakkes og i jordblandingen. Mick lavede bål og pandekager. En dejlig dag i høj sol, selv om vinden var kold.

jordovn_1

jordovn_3

jordovn_2

4 Comments Add yours

  1. Madame siger:

    Sådan et gammeldags ildsted ser utroligt hyggeligt ud, i hvert fald, når vi har vores moderne bekvemmeligheder lige inden for døren. Og sikke en herlig oplevelse I gav de små drenge.
    Jeg tror, at du og Mick er gode til at inspirere …

  2. evp siger:

    Held og lykke med den nye ovn, som måske fører videre til et hus i den nye byggeteknik.
    KH mor

  3. annemoloney siger:

    Ja, nu må vi se hvad det hele udvikler sig til. Men både børnene og har haft en god tid sammen og det i sig selv er guld værd.

  4. Mona siger:

    Åh, ja, cobhus … cob-hvadsomhelst – det synes jeg også er vildt spændende. Her på Fyn har vi masser af ler, og vi tænker på, hvad vi skal bruge det til. – Glæder mig til at se mere til dit jordovns projekt!

Skriv et svar

