Det daglige brød

For snart et år siden hjembragte vi den skønneste surdej fra Den selvforsynende Landsby på Sydfyn. Opskriften passede til 7 brød, men det er lige i overkanten til vores ovn, der ikke er varmluft, så der kan være tre rugbrødsforme ved siden af hinanden. Jeg fik opskriften tilpasset og så har vi ellers været selvforsynende med rugbrød siden.

Og så alligevel. Det gik lissom i stå. For tre uger siden bagte vi gen og surdejen var noget underlig. Brødet blev hellerikke det bedste. Så da vi i aftes slog brød op igen, så var jeg noget tvivlende på udfaldet. Brødene står i oven natten over. 12 timer. Da jeg kiggede her til morgen så det ikke ud til at der var begyndt nogen hævning. Jeg satte ovnen på 50 grader for at give dem en chance inden jeg skruede endeligt op for varmen. Og så hævede de!! Lisså fint på 30 minttter. Derpå to timer ved 175 grader og vi tog de tre skønneste, velduftende brød ud af ovnen. Tilsammen har vi spist 1/2 brød i dag, jeg tegner mig for 6 skiver – men så har jeg hellerikke spist andet.

Fotoet er desværre ikke blevet til noget, men hvad, et hjemmebagt rugbrød, det har man jo lissom set før – og smagen, ja den skal under alle omstændigheder opleves.

2 Comments Add yours

  1. Madame siger:

    Det lyder lækkert, at I bager jeres eget rugbrød! Hvis jeg havde lidt mere tid, ville jeg også prøve. Vi køber en del af vores brød i Torup, der har et næsten nyt bageri i den økologiske landsby.

  2. evp siger:

    Rugbrød er mange ting, det allerbedste er sikkert, hvis man selv kan finde ud af at være producent.
    KH mor

Skriv et svar

