Zen og sushi

zenogsushiI årevis har jeg flirtet med zen. Det sidste par år har det været seriøst med zen cooking – og til min fødselsdag ønskede jeg mig en zen kogebog oversat til dansk, “De tre skåle” hedder den, og jeg fik den! Det var jo bare totalt inspirerende, nemt og enkelt og sikkert også sundt. Så igår på biblo lå der en bog om sushi. Jeg har kun smagt det en enkelt gang og tang lærer jeg næppe at holde af i dette liv. Men der var noget ved det som gjorde at jeg ved at jeg vil prøve igen, især vegetar sushi – men jeg har nu ikke fået købt de rigtige ris endnu. Bogen lånte jeg.

Jeg kogte almindelige basmatiris, men lidt længere og med lidt mere vand, så de blev godt klistrede. Kom lidt eddike med mere ned i risen, a la sushi forskrifterne. Tog en halvgammel rødbede, snittede den fint og svitsede den med hvidløg, ingefær og chili. Slukkede for gassen ved al dente. Nye gulerødder fra købmanden, sikkert italienske, skrællede et par stykker til hver og snittede dem fint. I haven fandt jeg asparges (!!), rucola (!!), syre, fransk syre, pebermynte. Pebermynten hakkede jeg meget fint og kom ned til rødbederne. Asparges og rucola blev serveret råt. Syren hakkede jeg fint og den franske syre blev anrettet pynteagtigt i en ring på toppen. Afslutningen var et halvt rødløg, hakket meget fint, i  lidt olie-eddike marinade som så blev hældt ud over det hele.

Hurtig mad, nem mad, sund mad, lækker mad. Af alt det gamle og det ny fra haven – og så alligevel med et eksotisk twist!

Velbekomme.

2 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Sådan et måltid ser meget smukt ud og smager sikkert ganske vidunderligt, måske skulle jeg også trave lidt rundt i haven og finde lidt godt til ganen engang imellem.
    KH mor

  2. Madame siger:

    Det lyder bare så lækkert – og det er et syn for guder. Tak for en dejlig idé 😉

Skriv et svar

