Pebermynter

pebermynte_1pebermynte_2pebermynte_3Faktisk har jeg FIRE forskellige pebermynter! men det var kun de tre af dem, som jeg kom i tanke om forleden, da jeg havde camera med ude i bedene.

Øverst er det en lækker mynte, som jeg fik med hjem fra Orø Urtehave i 2007. Den har en ren og klar, fin smag.

Midterst er en almindelig mynte, som har bredt sig over et pænt stort område i halmhyttebedene. Den smager dejligt og er også god at tørre.

Nederst er en super pebermynte, der også breder sig villigt. Den er god til te, til at tørre og i øvrigt i alt muligt, kolde drikke, i solbærmarmelade og tærter, med rødbeder. Jeg fik en lille potte med den i for mange år siden, lige da vi var flyttet hertil. Mystisk, jeg plejer altid at kunne huske, hvem jeg får hvilke planter af – men denne pebermyntes oprindelse er gledet ind i glemslens mørke.

Den ikke fotograferede er en lille japansk mynte, den står for tæt på ananssalvien og har derfor haft for lidt plads. Jeg fik den i Orø Urtehave, den har en fin smag i teen.

Alle smager de af pebermynte, men med hver sin smagsnuance.

2 thoughts on “Pebermynter”

  1. Store te-drikkere har glæde af disse forskellige mynteplanter, de smager jo godt. Har selv haft mynteplanter i haven en overgang, kan huske de bredte sig ganske hurtigt.
    KH mor

Skriv et svar

