Gul 3

gul_3

Forleden aften vandrede jeg en tur gennem naturen, uden for de afmærkede stier. En ganske kort tur, men forståeligvis kom jeg forbi steder, som jeg normalt ikke kommer forbi idet jeg netop plejer at følge stierne, det er nu så bekvemt. Jeg krydsede en afvandingkanal – stort set uden at brænde mig – og gik henover en nyligt pløjet og tilsået mark. En mark, der har ligget hen som vedvarende græs i alle de år vi har boet her. En mark, der er tørlagt på grund af det store dræningsprojekt af Store Mose i 1953). Jorden er forståeligvis sort og sandsynligvis frodig. Langt inde på marken var en plet, som var for våd – der er sikkert knækket et drænrør et og andet sted – og her var det frodigste, saftigste, grønneste græs man kan tænke sig. Og så var der tre stor gule tuer af vaskeægte engkabbelejer, en plante som jeg elsker og som jeg ikke har set i naturen i mange, mange år. Jeg plukkede en lille buket af overfloden – og hvis de ellers ikke bliver alt for effektive med maskinerne, så vokser denne skønne plante 5 minytters gang fra mn bolig.

Fantastisk!!

nal

3 thoughts on “Gul 3”

  1. Engkabbelejer er vist blevet sjældne, fordi man har drænet rigtig meget, og de vil helst have vand til at spejle sig i. Engblomme har det vist ligesådan, den bliver forhandlet som staude og kan klare sig, hvis det ikke bliver alt for tørt.
    KH mor

  2. Ja, den er utrolig smuk! Jeg mindes heller ikke at have set i engkabbelejer i årevis, men jeg forbinder den med min barndoms våde skove – mærkeligt nok skriver wikipedia, at den er meget udbredt …

Skriv et svar

