“Men vi har jo ikke noget”

Søndag aften og jeg havde lyst til “rigtig mad”.

Ingen af os havde lige tænkt på det der med indkøb og der så pænt tomt ud på hylderne i såvel køleskab som spisekammer.

Men der var da nogen kartofler. Det vidste jeg for vi havde gjort rent om lørdagen og da havde jeg set poserne ligge på spisekammergulvet – og de rådner jo, hvis ikke de får luft. Altså ikke plasticposeren, der rådner ikke, men kartoflerne indeni. Fint nok, så kan jeg lave noget med løg og kartofler og karry. Det er altid godt, et trick jeg lærte af en pakistansk bekendt. Faktisk lå der også et par gamle rødbeder i en pose. Så laver jeg en mild karry, og så det dér stærke chili twist i rødbederne, det smager sikkert godt sammen. I køleskabet lå en glemt aubergine fra sidste søndags indkøb. Nydeligt indpakket i cellofan og godt på vej til at kompostere. Men når man skar toppen fra, så var der 6 skiver aubergine. Ind i ovnen med dem med ost og olivenolie. Om morgenen havde jeg lavet en stor portion speltdej til pandebrød, en del af det blev rullet ud til en fin filone, ind i ovnen med dén også. En gammel stump hvidkål lå og sang på sidste vers, ensomt på en anden hylde i køleskabet. Jammen, fintsnittet, så smager det da ikke så værst. Råt.

Summa summarum, en skøn middag af ingenting og vi fik brugt en masse råvarer, som vi egentlig ikke vidste at vi havde og som ellers ville have ligget dér og komposteret sig selv, stille og roligt.

6 Comments Add yours

  1. Madame siger:

    Det lyder lækkert, Anne! Vores gæster i lørdags kaldte sådan en holdning for ‘absolut mad-gehør’, og det er en kunst af de helt store😉

  2. evp siger:

    Det er nok, fordi du har alverdens opskrifter inde i hovedet, at du hurtigt kan komponere lækre retter af det, I lige har. Ellers måtte I nøjes med havregrød engang imellem måske.
    KH mor

  3. Losarinas mor siger:

    Det er så dejligt når man evner at bruge alt ! Jeg hader at smide mad ud🙂

  4. Mona siger:

    Ha, ha, det kender jeg godt. Den bedste mad bliver ofte til når man “slet ikke” har noget al lave den af, men masser af inspiration. Lissom historien om suppen der blev kogt på en sten🙂

  5. Threin siger:

    Gehør er et vidunderligt ord, – det folder sig ud i alle livets retninger…liv med gehør!

    Kærligst Threin.

  6. Det er bare saa dejlig en foelelse, naar man har lavet et maaltid ud af ingenting. Godt gaaet!

Skriv et svar

