Menneskefrø

Inden for psykologien er der mange retninger som indbyrdes er rivende uenige om, hvorledes et menneske bør opfattes, hvordan det lærer og udvikler sig, hvorledes dets samspil med andre er. Ja, også inden for pædagogik og filosofi er der store uenigheder, sikkert også inden for antropologien, men det ved jeg ikke så meget om. Kobler man naturvidenskaben på med al den viden vi har om menneskets anatomi og fysiologi, neurologi og så videre – ja, så tegner der sig et yderst komplekst billede. Hele samfundsvidenskaberne ufortalt.

På det mere symbolforståelsesmæssige plan opfatter jeg tit mennesker som planter. Der bliver sået et frø på et tidspunkt hvor den befrugtede celle sætter sig fast i livmodervæggen. Herfra er der et utal af muligheder som kan udfolde sig i livet for det enkelte menneske og de livsomstændigheder og sammenhænge, som det fødes ind i og bliver en del af gennem livet.

Det enkelte menneske har et potentiale, som det udfolder i løbet af et liv. Både i går og i forgårs havde jeg den lykke at tale med to forskellige mennesker som jeg ikke tidligere har talt med. Jeg synes det er så spændende at høre om deres liv, om deres tanker, om deres indre motiv for de valg. de har gjort – og deres måde at håndtere de valg, som er blevet gjort for dem.

Så selv om jeg elsker min have – og det gør jeg – så bliver jeg nok mest af alt en menneskegartner.

3 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Menneskergartner🙂
    At være mor ..

  2. evp siger:

    Det vigtigste valg menneskefrøet skal gøre, er nok at vælge sine forældre og så håbe på, at de er gode menneskegartnere.
    KH mor

  3. Madame siger:

    Det var utroligt smukt fortalt!

Skriv et svar

