Det daglige brød, igen, igen

broedJeg har skrevet om brød og bagning før, jeg ved det godt. Men det er nu een af mine passioner. Nogle venner havde bedt mig om at bage til morgenmaden i forbindelse med sønnens konfirmation. 2 brød ville de gerne have.

Jeg hældte 2 liter vand op i den store røde gryde og 1 pakke gær. Kværnede ø-landshveden som er økologisk dyrket her på øen og hældte i til det var passende klistret. Røre 100 gange. Lad stå et par timer. Salt i og alm økohvedemel fra Kornkammeret af hensyn til gæsternes maver – det er ikke vant til al det fiber – og brødets sammenhængskraft. På den måde kommer der ca. 1/3 alm. mel i og 2/3 af det hjemmekværnede, som er i grahamsmelskvalitet. Man kan sigte det og bage kiks, knækbrød og deslige af det helt grove, kliddet – men det gør jeg næsten aldrig. Ælte, ælte, ælte. Lad stå 1 time, slå op, efterhæv, bag.

Nul fedtstof, nul sukker, nul æg. Mel, vand, salt og gær.

Brødet er spændstigt, “spongy”, sødt, velduftende, velsmagende.

Og så blev det 4 brød ud af det. To til dem og to til os selv, vi skærer det op og kommer det i fryseren, for sådan een er vi så heldige at have.

3 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Skriv du bare løs om brød- jeg deler din passion og glæde 🙂

  2. Madame siger:

    Det lyder bare lækkert! Så kan almindeligt bagerbrød godt gå hjem og lægge sig …

  3. evp siger:

    Sådan et par brød er nok det, der kaldes kvalitetsbrød, man bliver helt lækkersulten ved at se billedet.
    KH mor

Skriv et svar

