Blå

rosmarin

Jeg haft denne rosmarinplante i snart mange år. Jeg bruger ikke krydderiet så meget, det smager utrolig stækt. Jeg kan godt lide det som te, men laver det sjældent. Jeg har en kartoffelpizza, hvor jeg kommer rosmarin på, belært af Jamie Oliver.

Men ellers kender jeg oprindelig krydderiet fra teenageårenes somre, hvor familien tog på camping i Italien. Ved Como søen. Dér kunne man købe spydstegte kyllinger med netop rosmarin, jeg husker det som en helt særlig delikatesse og disse minder kommer altid farende forbi i glimt når jeg ser eller dufter rosmarin.

Jeg vidste ikke at rosmarin blomstrede, men det gjorde den dét forår hvor vi kom hjem fra vores rejse til Cap Verde. Den har blomstret hvert forår siden. Lige så stærk og nærmest påtrængende som duften er – lige så yndige er de lysende blomster der i år sidder nærmest i klaser.

Jeg satte den udenfor sidste år, jeg havde hørt at de kan overvintre her. Det har den godt kunnet lide, planten, den er nærmest fordoblet størrelsesmæssigt. Og så er den jo stedsegrøn.

4 Comments Add yours

  1. Madame siger:

    Det er din helt egen tidsmaskine, der sender dig tilbage til camping ved Como søen. Hvor er den smuk!

  2. evp siger:

    Dejligt, når planterne overlever år efter år. Jeg har aldrig set en blomstrende rosmarin, selv om jeg nu i en del år har haft en plante stående udendørs. Jeg har nok glemt at nusse om planten, for den overlevede ikke forgangne vinter. Nu vil jeg anskaffe mig en ny.
    KH mor

  3. Losarinas mor siger:

    Jeg bliver ganske misundelig ! jeg elsker Rosmarin og bruger det meget- også til brød.
    Det er aldrig lykkedes mig at overvintre en, end sige få den i blomst🙂

  4. I et hjem hvor rosmarinen blomstrer er det fruen der bestemmer hvor skabet skal staa… Det plejer jeg i hvert at faa at vide, naar min blomstrer – voldsomt!🙂

Skriv et svar

