Digitalis – fingerbølblomst

digitalis

Digitalis lever deres eget liv i haven. Det er en toårig plante, det første år etableres den smukke bladroset og næste år stiger klokkeblomstersøjlen frodigt op i højderne, til glæde for de store bier der kravler ind og ud af klokkerne. Hen på eftersommeren står frøstanden der med tusindvis af frø. Nogle af dem findet et sted at spire og så er der en digitalisroset næste år på dét sted.

Den skulle være eddergiftig, jeg har aldrig helt fået det undersøgt. Men smuk er den – og jeg er jo i det hele taget vild med det digitale (ha,ha).

Denne står lige uden for stuevinduet, så jeg ser den når jeg taler i telefon. Hvad jeg gør en del i perioder.

4 Comments Add yours

  1. Madame siger:

    Din digitale blomst er meget, meget smuk! Er det ikke den, man bruger til hjertemedicin?

  2. evp siger:

    Billedet af din digitalis er meget flot. Selv har jeg et par planter, de er da også pæne, men mere på det jævne.
    KH mor

  3. Losarinas mor siger:

    Det er en fantastisk plante ! Den kommer og går i min have. Nogle gange forvinder den helt, men så sår jeg den igen🙂

  4. Mona siger:

    Jeg elsker digitalis! – Man kan let forestille sig alferne snuppe en enkelt blomst og bruge den som en fin hat! – Og når bierne besøger den og deres søde runde gumper ses stikke ud af blomsten – så er det altså bare rigtigt sommer🙂

Skriv et svar

