Borago jungle

boragoBorago officinalis – eller på dansk: hjulkrone. Det er sådan en dejlig krydderurt, jeg bruger mest blomsterne i salatskålen. Bladene virker også som spinat og rintig gode i pandekagedejen, når man bager madpandekager, gerne med helt eller delvis boghvede. Jeg har haft problemer med at få den til at gro her, den skulle ellers efter sigende sprede sig som det, de andre kalder ukrudt, jeg kalder det krudt!

Hvoromaltinger – så var vi i juni 2008 på besøg på Gule Reer ved Høje Tåstrup, et 20 årigt permakultur sted, Danmarks første og ældste og endnu eksisterende, hvor mennesker tøffer af sted fra Vesterbro med deres kompostspande ud til Gule Reer, et totalt skønt sted, og laver permakultur. Der er dyrkningsbede, damme og søer, regnvandsopsamling i store bassiner, multtoilet, drivhus, skovplantning, frugtbuske og -træer. 1 1/2 hektar, tror jeg.

Og der var hjulkrone, som netop havde sået sig selv og var mange steder i massevis. Jeg fik lov at grave nogen småplanter op og så hjem i mine egne bede med dem. Jeg kan huske at det var så tørt så tørt, men det er det jo ofte midt i juni. De lå der med bladene henover jorden og nærmest stønnede og jeg gik ud med vandkanden om aftenen mens jeg tænkte: Lad falde, hvad ikke kan stå, håbende på at de ville stå.

Men de stod, de har smidt frø og nu har jeg en hel lille borago jungle i det samme bed som bronzefennikelen og peberroden.

4 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Jeg har også altid haft problemer med at få dem til at trives. Sidste år havde er 2-3 usle eksemplarer i en krukke med andre spiselige urter….Men de 2-3 stykker har alligevel kastet deres frø , så jeg fik en del nye planter imellem mine klinker! Bestemt ikke planlagt, men en rigtig dejlige overraskelse🙂

  2. evp siger:

    Vi har hjulkrone i hækken, der ikke trives for godt, så hjulkronen klarer sig fint.
    KH mor

  3. Mona siger:

    Hjulkrone er bare så fantastisk smuk og frodig. Jeg nyder dem sådan (og spiser dem også gerne) – og graver ofte nogle stykker af min overflod op og tager med når jeg besøger nogen. Alle burde have disse skønne blomster!🙂

  4. Lotte siger:

    Min mor har altid haft Hjulkrone i haven – og for mig er den uløseligt knyttet til hendes kartoffelsalat med alt godt fra haven…

Skriv et svar

