Lidt om ankomsten og den første dag

Den førte dag er ikke slut endnu. Men jeg er et smut på nettet og nu skylder jeg mig lidt at copypaste, hvad jeg har skrevet i word.

Jeg får nok lavet nogen billeder til i morgen.

Permakulturkursus

26. juli
Rejsen og ankomsten

Det er nemt. Bus 20 til Maribo. Bus 800 til Svendborg. Bus 930 til Ullebølle. Gå 3 km.
Søde buschauffører, behagelig rejse.
Indkvartering på roligt værelse på 1. sal.
Bøgerne lover godt: Vandana Shiva; En energivision til debat; Den gode skole; Et lille begejstret skrift om træer; ECO-economy.

Program uge 31

Mandag d. 27. juli
10-12 Introduktion af deltagere, program og designopgave.
Begrebsafklaring: Økologi/Bæredygtighed/Permakultur. Permakultur etik

13-17. De 5 katastrofer, Zoner, Sektorer. Rundt og se på det overordnede design for landsbyen.

19-21. Permakultur principper, Film ”Farming With Nature” om en østrigsk bjergbonde.

Pyh.
Nu er klokken 17.
Vi startede efter planen klokken 10 med introduktion og begrebsafklaring.
Vi præsenterede os selv og formulerede hvad vil ville.

Certifikatkurserne rundt omkring i verden er de samme. Det er det samme stof, man gennemgår, men de konkrete eksempler er forskellige. Vi lever i et tempereret klima, hvilket giver mange forskelle sammenlignet med andre klimatyper.

Efter frokosten – en dejlig linsesuppe – fik vi præsenteret elementerne ud fra hvordan hvert af dem er ved at være en katastrofe. Vand, vind, jord, energi, organisation.
Det hele er simpelthen ved at tippe. Det ved vi jo godt, men det er alligevel sært at høre det igen, hvor slemt det står til og hvor nødvendigt det er at finde nye veje. Jeg bliver bekræftet i hvad jeg har tænkt og troet hele mit liv.

Derefter gennemgang af zoner og sektorer. Elementerne, zonerne og sektorerne er de overordnede designsredskaber. Til slut rundt i kanten af hele Den selvforsynende Landsby og se det konkrete design.

Det er bare så tankevækkende.

2 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Jeg kan fornemme, det bliver et par spændende og travle uger i det fynske, nogen daseferie er det i hvert fald ikke.
    KH mor

Skriv et svar

