Køkkengulvet

kokkengulvetDa vi overtog huset var der faste tæpper i alle rum og linoleum på køkkengulvet. Vi tog det hele væk og fik gulvene høvlet af. Vi gav selv gulvene i hele huset behandling med hvidpigmenteret olie og det kom til at se rigtig, rigtig pænt ud. I køkkenet er der – i vores famile i hvert fald – meget trafik og behandlingen blev hurtigt slidt. Men efterbehandling var nem, stod der på produktet og jeg efterbehandlede. Men det blev ikke pænt. Så begyndte jeg stille og roligt at vaske gulvet i en ret tyk sæbespåneopløsning. Det burde nok være en gang om ugen, men i realiteten er det en gang hver anden og nogen gange hver tredje uge. I perioder har jeg pibeler i vandet. Og med årene har sæben fyldt årerne i træet ud og gulvet bliver hvidere og renere for hver gang, jeg vasker det. Det er en stor fornøjelse og tilfredsstillelse for mig at se, hvordan det gamle og ormædte, men stadigt stærke og gode gulv ældes med ynde af sæbebehandlingerne.

Billedet er taget en uge efter sidste vaks, så det er allerede begyndt at blive beskidt igen.

One Comment Add yours

  1. evp siger:

    Gid man kunne ældes med samme ynde som et gammelt plankegulv, sådan tænker jeg med et suk.
    KH mor

Skriv et svar

