Nyt lækkert brød

Een af mine passioner er at bage. Hverdagens brød elsker jeg at bage. Huset fyldes af duften af nybagt brød. Tænderne bider i det friske brød. Bare tanken får tænderne til at løbe i vand.

Forleden – ja, det må jo være i tirsdags, for det var da folkedans skulle startes op og vi skulle spise sammen først, dem der ville – så skulle jeg jo “lige” bage. Og det blev på en anderledes måde end jeg plejer for jeg plejer ikke at tage under 1 liter vand til en start og jeg plejer altid at starte aftenen før. Men det havde jeg vist ikke lige fået tænkt på mandag aften og om tirsdagen havde jeg ikke så meget tid, så en mindre portion ville jeg hurtigere kunne håndtere. Jeg tog 6 dl vand, 1 pk gær og rugmel til det var en sej klistret masse. Lod det stå mens jeg var ude af huset om formiddagen. Over middag æltede jeg det op med salt og – det er det nye – 1 dl olie (jeg bruger koldpresset økologisk olivenolie, men det er vist ikke så vigtigt) samt hvad dejen kan tage af hvedemel (økologisk). Hæve en times tid, ælte, slå op til 3 lange brød, om du vil kalde det små brød eller stor flute, det er en smags sag. Hæve i 20 min mens ovnen varmer op – og det er også nyt: til 250 grader. Det skal så blot bage 15 – 20 min og de er mere brune end når jeg som valigt bager ved 200 grader. Men de brød er bare så lækre! Jeg har bagt dem to gange siden – og det var altså bare i tirsdags. Og nu bager jeg igen i dag.

Det må være olien, der gør det. Ellers har jeg i alle årene bagt brød uden fedtstof.

2 Comments Add yours

  1. evp siger:

    Den opskrift må jeg prøve!
    KH mor

Skriv et svar

