TGK med mere

TGK betyder “Tværs gennem køleskabet” – en ret med mange variationer, som ofte serveres her i huset.

Sønnen, som er hjemme og det er da bare rigtig dejligt, spurgte: “Nå, hva´så – har du tænkt på noget til aftensmad?”. Og det havde jeg. Det har jeg langt fra altid, men i går havde jeg.

Vi havde nogen champignon og en aubergine, som trængte til at blive brugt. Mick havde også kogt nogen bønner, mine elskede pinto bønner, det er bare de bedste. De stod i en skål og der havde de stået godt i flere dage. Så jeg tænkt at vi kunne lave sådan en slags shepherds pie i vege version, shephers pie er en ret i ovn, hvor man tager een eller anden stuvning og kommer et godt lag kartoffelmos henover som låg og så ind i ovnen i en halv times tid, eller mere.

Så vi lavede stuvningen med løg, hvidløg, chili og ovennævnte ingredienser. Der stod også nogle æblebåde i en skål, som ikke lige var blevet brugt tidligere på dagen, ned i gryden med dem. Og en orange peberfrugt, som var indkøbt til noget andet for snart længe siden, også ned med dén. Salt, peber, timian, laurbærblad, æblemost, lidt tamari. OG en dåse flået tomat.

Mosen blev lavet af kartofler, 1/2 selleriknold og 2 pastinakker. Smør, fløde, salt peber og muskatnød.

Det smagte bare så godt!

Hemmeligheden er salt, stærkt, surt, sødt og bittert. Jeg har lært det af Sean som har det fra Claus Meyer. Jeg har også hørt Claus Meyer sige det, men det er Sean, der er min autoritet – han har vist mig det fornøjelige i at stå og smage en sauce til. Før i tiden smagte jeg kun efter om der manglede salt. Jeg vidste heller ikke, hvad jeg ellers skulle smage efter.

Nu tænker jeg over det, både med ingredienser og krydderier. Salt, stærkt, sødt, surt og bittert. Alt kommer til at smage godt, hvis man tænker over det og smager efter det.

2 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Dejligt med sønnen hjemme🙂
    Og lækker TGK ret🙂

  2. evp siger:

    Godt, ægget kan lære hønen lidt. Sådan skal det være.
    KH mor

Skriv et svar

