Mere tofu

Jeg har nu afprøvet en anden tofu opskrift. Med bedre resultat, synes jeg. Man tager 500 gr. soyabønner og udbløder dem i mindst 12 timer. Knuser dem, fx. i en foodprocessor, og koger dem i en time i dobbelt så meget vand som de nu fylder. Så sir man væden/mælken fra i et klæde, tilsætter 3 spsk citronsaft eller æblecidereddike. Til soyamælken. Nu hestår mælken og koalgulerer i 8 – 12 timer på et lunt sted. Så sir man vallen fra i et klæde. Resultat: Rigtig meget soyapulp, en del blød tofu og noget valle.

I går tog jeg vallen og 1/2 pk gær, en del soyapulp, nogle havregryn, noget hvedemel og salt. Rørte rundt. Her til morgen var det hævet og jeg bagte mig et pandebrød. Det smagte fuldstændig henrivende. Den noget bløde dej – som jeg ikke gad stå dér og ælte op med mere mel – kom jeg råt og brutalt i en rugbrødsform og så ind i ovnen med dén. Men ak, da jeg tog brødet ud af formen faldt det fuldstændig sammen – så det har ikke været bagt indeni, dejen var jo ret så blød. Jeg satte det ind i ovnen igen på en rist og lod det bage videre i en time for lav varme, 150 grader.

Så må vi se hvad det kan bruges til……..

Med resten af soyapulpen har jeg store paner – men eet er tanke, noget helt andet er det at bringe tanken til handling.

One Comment Add yours

  1. evp siger:

    Tofu har jeg vist aldrig smagt, men husker navnet fra den kinesiske kogebog. Det lyder spændende, er vel et udmærket proteinprodukt.
    KH mor

Skriv et svar

