Miso suppe

Miso suppe skulle være så godt. Lige nu husker jeg ikke for hvad eller hvorfor, men det er en påstand, som jeg har taget til mig. Jeg har så prøvet nogen gange at opløse miso i varmt vand og evt. komme lidt grøntsager i. Ikke sjovt.

Men nej, sagde min voksne datter en dag. Det er ikke sådan. Man laver misosuppern på en fiskebouillon og opløser til sidst i hver enkelt skål en teskefuld miso i den varme, men ikke kogende suppe. Hmmm, tænkte jeg, gad vidst hvordan det mon smager. Egentlig.

Og dér kom beslutningen om at gå på japanske restaurant for blandt andet at smage hvordan en miso suppe smager.

Dette forehavende fik fysisk form i fredags, hvor jeg alligevel var i Kbh. Jeg var med familien på “Tokyo”, en klassisk japansk restaurant på Vesterbrogade. Ældst i Skandinavien. Misosuppen smagte godt. (Det gjorde alt det andet også, jeg har nu en dyb respekt for det japanske køkken).

I et nyåbnet asiatisk supermarked på Godthåbsvej kunne jeg købe forskellige ingredienser, som er nødvendige i det japanske køkken, blandt andet tørrede svampe. Fiskebouillon havde de ikke.

Så i går lavede jeg en god grøntsagsbouillon, snittede gulerødder, pastinak, persillerod, ingefær og løg fint. Ja, og de udblødte svampe. Hurtigt. Nemt. Lige lidt smagstilsætning med en anelse tamari, sukker og surt (en fin hvid balsamico eddike). Serveres i skåle med en teskefuld miso i, rør rundt og kom en klump tofu (hjemmelavet, god!!) i.

Hold da op, hvor smager det godt!

5 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Måske jeg skulle prøve din udgave. De misosupper jeg har smagt var ganske kedlige..

  2. Mona siger:

    Lyder dejligt! – De kan noget helt særligt, de japanere. Noget med æstetik, ynde, simpelhed, enkelhed, gode råvarer og kvalitetssans.

  3. evp siger:

    Misosuppen på den japanske restaurant er et godt minde for mig. Måske skulle også jeg en dag kaste mig ud i at lave en misosuppe selv.
    KH mor

  4. Sine Branderup siger:

    På Godthåbsvej har de nu fået en udemærket pakke med fiskepulver man kan komme i suppen. Miso indeholder protein da det er lavet på bønner. elsker det🙂

  5. Sine Branderup siger:

    På Godthåbsvej har de nu fået en udemærket pakke med fiskepulver man kan komme i suppen. Miso indeholder protein da det er lavet på bønner. elsker det🙂 De har forresten misopastaen økologisk

Skriv et svar

