Resterne fra de riges bord

Vi lever som grever og baroner. Sådan siger vi tit, og vi mener det. Her i vores enkle og permakulturelle livsstil er der en overflod, en overmåde rigdom.

I går havde jeg taget en pose frossen spinat op af fryseren (industrispinat, ikke noget med egen avl her). For jeg ville lave en spinattærte, jeg får sådan nogen tærte flip med mellemrum og her i vintertiden er spinat særlig godt.

Jeg har gjort det så mange gange efterhånden så det er noget af det nemmeste i verden at putte ingredienserne til dejen i foodprocessoren, svitse løg, hvidløg og chili, komme den hakkede og optøede spinat i gryden med lidt salt – så kan det stå der og simre mens jeg rører æggemassen sammen af 4 æg og hvad-jeg-nu-har, denne gang var det tyrkisk youghurt, lidt rismælk og ca. 100 gr reven cheddar. Salt og peber og – endelig – revet muskatnød. Rulle dejen ud – i med spinaten, i med æggemassen, på med låget, ind i ovnen, forvarmet til 200 grader. Så har man 40 minutter til at gå og rydde op og nusse.

Så var det jeg kom i tanke om en opskrift på råkost, som jeg havde set. Æble, rødbede og selleri. Vi har æbler (egen avl, jeg troede de var frosset, men nej, SPARTAN kan klare lidt af hvert) og vi har rødbeder og selleri. Så hvorfor ikke. Jeg rørte en mayonnaise – hvad jeg ikke har gjort i måske 10 år og kom godt med tyrkisk youghurt i. Det skal jo ikke være for fedt. Fra gårsdagens maki ruller var en rest grønne ærter og orange kogte gulerødder, det blev til en lille portion italiensk agtig salat. Fintskårne skrællede æbler, småtsnittede selleri og rødbede – det blev til den lækreste råkostsalat. Hemmeligheden her er et lille skvæt æblecidereddike og et absolut lille skvæt æblesirup af Anitas den hjemmelavede og himmelske.

Så havde jeg også lavet mad i 1 1/2 time. Det gør jeg ikke hver dag, men nogen dage er det bare noget af det skønneste, der findes.

One Comment Add yours

  1. evp siger:

    Man bliver helt sulten ved at se sådan noget dejlig mad,
    KH mor

Skriv et svar

