Gemte, men ikke glemte, rødbeder

Vores årlige rødbedeforbrug svarer nok til 20 kg. Jeg kan rigtig godt lide rødbeder og kender snart mange forskellige retter, hvori de indgår som en hovedbestanddel. Altid begejtres jeg over rødbederetterne, rå som tilberedte.

Og så  ligger forbruget alligevel nogenlunde moderat. Selvom de er billige, sunde, velsmagende, nemme at tilberede – så stiger vores forbrug ikke. Jeg får lissom nok af rødbeder; først efter en tid er lysten til rødbede der igen. Men sådan er det nu for mig med det meste.

I går var det lidt den anden vej rundt. Jeg har fået en ny helt, jeg har mange og sidst var det Chris MacDonald, som jeg fortsat er dyb fan af. Nu er det Oscar Umahru Cadogan – som en af mine gode venner introducerede mig til. Hun, veninden, havde en rødbedecreme med til opmærksomhedsdagen i søndags. Jeg vidste at det var efter en af Oskars opskrifter, så jeg var spændt på at smage om det nu var så godt som hun havde postuleret. Det var det.

I går havde ingen af os den store lyst til at lave mad, men jeg havde tidligere på dagen lagt to store rødbeder i et fad med vand i bunden ind i ovnen, for i følge rødbedecreme opskriften skal rødbederne  bages i ovnen i en time eller to, afhængig af størrelsen. Og jeg havde bare besluttet at nu har jeg påskeferie og den opskrift ville jeg prøve af.

Når først rødbederne er bagt – og det skal man jo gå i gang med laaaaang tid før man skal spise – så tager det ikke mange minutter at flå rødbederne, skære dem i tern, smide dem i en foodprocessor med lidt god olie og æblecidereddike plus rå ingefær og en masse julekrydderier samt  saften og den revne skal af en citron (jeg havde ikke nogen økologiske citroner, så min rødbedecreme blev uden citronskal).

Min veninde havde ikke overdrevet, også hjemme i mit køkken kom det til at smage ganske forrygende. Nøjjjj! hvor er det lækkert, sagde Mick. Som tilbehør lavede jeg en hurtig spinatstuvning indbagt i en majspandekage. Lækker, sund, billig, velsmagende aftensmad og både nemt og hurtigt at lave.

Published by: Anne Moloney, Fejø Retreat

I live together with my husband at the most wonderful place of Fejø Retreat. I am a trained mindfulness meditation teacher and body psychotherapist. On the land we are realizing our permaculture design with the help of many volunteers. A healing garden opened in 2013.

Kategorier Uncategorized5 kommentarer

5 thoughts on “Gemte, men ikke glemte, rødbeder”

  1. Lyder spændende med disse rødbeder, de kan laves til noget velsmagende, og så er de vel også ganske sunde.
    KH mor

  2. Opskriften er på 1 kilo rødbeder, så jeg tror det bliver rigeleigt til een person, i hvert fald at spise på en gang. Vi fik nok til to personer i to dage og så noget til overs. Mærkeligt nok har jeg ikke lavet det siden, selv om jeg har taget en rødbede frem.
    Jeg tænker at den energimæssige dimension af tilberedningen af maden, det er så ikke en dimension som Oscar Umahro Cadogan ofrer så meget opmærksomhed. Vi kan jo ikke alle alt 🙂

Skriv et svar

