Meditative erfaringer

Når jeg “sætter mig på puden” som det hedder – jeg sidder ikke på en pude, jeg sidder på en lille skammel, nærmest på knæ; jeg sidder altså ikke i lotus stilling, hverken hel eller halv – så havner jeg ikke i en rolig, vidunderlig indre stemning. Jeg kommer ikke “væk”.

Jeg fokuserer min opmærksomhed på mit åndedræt og på min spændingstilstand i kroppen. Kontakten med åndedrættet og kroppen, med ro og afspændthed i både krop og åndedræt er en basal forudsætning for meditation. Man/jeg er ofte anspændt, uden at man/jeg ved af det. Det næste er opmærksomhed på følelserne, ro med dem. Det er langt fra altid at min/ens følelsesmæssige tilstand er rolig, afspændt. Dernæst kommer opmærksomheden på tankerne – de lever fuldstændig deres eget liv, helt uden for min kontrol. Men ind imellem er de da rolige.

At iagttage sindet. Lære sit sind at kende. Det er forøvelser til meditation. Det kan tage årevis. Det er jeg i gang med.

Published by: Anne Moloney, Fejø Retreat

I live together with my husband at the most wonderful place of Fejø Retreat. I am a trained mindfulness meditation teacher and body psychotherapist. On the land we are realizing our permaculture design with the help of many volunteers. A healing garden opened in 2013.

Kategorier Uncategorized1 kommentar

One thought on “Meditative erfaringer”

Skriv et svar

