Lykkens Datter

Sådan hedder en roman af Isabel Allende, som jeg netop har læst, med stor fornøjelse. Den foregår i midten af 1800 tallet i henholdsvis Chile/Valparaiso og USA/San Fransisco. Den er frodig og fantastisk – hvad jeg kunne forestille mig at Allendes forfatterskab generelt er; udover denne netop læste har jeg kun læst Åndernes Hus, men jeg vil fluks bestille nogle titler af hende hjem fra biblo.

Når jeg nævner bogen her skyldes det, at der er et par temaer, som jeg synes er relevante under denne permakultur synsvinkel. Nemlig menneskets grådighed, herunder magtbegær på den ene side og medfølelse og næstekærlighed på den anden side. Det er interessant at betragte sin egen grådighed og sit eget magtbegær på den ene side og sin egen medfølelse og næstekærlighed på den anden side. Ser vi ud på samfundet så er det jo stort set det samme som på “Lykkens Datter”s tid, bortset fra at vi alle i Danmark er blevet rige som grever og baroner var i sin tid. Måske ikke ALLE, men 98% vil jeg påstå, også selv om marginaliseringen af visse grupper bliver mere og mere tydelig.

3 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Tak for anbefalingen🙂

  2. Anonym siger:

    Der findes nok mange bøger, der er et bekendtskab værd, jeg må huske på netop denne titel.
    KH mor

  3. Lavendel siger:

    Ja, hendes bøger er dejlige…måske kan du også lide Marquez? Jeg er i gang med ham i øjeblikket – super og skørt ind imellem.

Skriv et svar

