Alle min krydderurter og helbredende planter

For nogen tid siden kom jeg til i en bestemt sammenhæng at sige, at jeg da havde hele 60 forskellige krydderurter og helbredende planter i vores helbredende have in spe.

Jeg har så haft den plan at jeg skulle liste dem op, en smule urolig for om jeg mon havde pralet.

Men listen er lang, længere end 60 forskellige. Der er måske oven i købet endnu flere end de, som jeg lige i dag fik ned på papir. Hvad de virker for (eller imod) det har jeg ikke sådan lige på rede hånd, men jeg har håndbøger som jeg kan slå det op i.

abrikos
absinth
baldrian
basilikum
bibernelle
birk
blåbær
brøndkarse (har vi ikke altid)
burresnerre
brombær
bronzefennikel
brændenælde
cikorie
citron
citroncypresurt
citronmelisse
daglilje
digitalis
dueurt
eg
figen
fransk syre
gråbynke
havesyre
hindbær (også skovhindbær eller vilde hindbær)
hjulkrone  (borago)
humle
hyld (sambuccus)
hvidkløver
hvidløg
hvidtjørn
jasmin
jordbær (flere arter af kulturplanter samt skovjordbær og pyntejordbær)
katost (vild katost og rosenkatost)
mandel
mælkebøtte
peberrod
poppel
portulak
skorzonnerrod

stærk pebermynte
krusemynte
japansk mynte
lind
laurbær
lavendel
løvstikke
kamille
matrem
mirabelle
mynte fra Orø Urtehave
morgenfrue
natlyspersille (glatbladet og kruspersille)
perikon
pil
purløg
rosa ragusa
rosmarin
rabarber
rødkløver
røllike
salvia
solbær
sødskærm (også kaldet spansk kørvel)
tallerkensmækker
timian
tomat (flere sorter)
topløg
valmue
valnød
vejbred  (2 slags mindst, nemlig bredbladet og pincetbladet)
vindrue
viol

ukendt navn lige nu. lad os kalde den vortemælk fra Orø
den gule i hjørnet som jeg lige nu ikke kan huske – er det agermåne? jeg må slå det op

2 Comments Add yours

  1. Anonym siger:

    Nu har jeg talt 2 gange, den ene gang blev det 71, den anden gang blev det 73. Det er utroligt mange forskellige planter, du kan sige goddag til derude i haven, det må være hyggeligt.
    KH mor

  2. John Larsen siger:

    Det er da en imponerende liste! Vi kan nok være med på mange af dem her på Brigetvej. F. eks. har jeg da opdaget, at vi har de kønne hvide matrem blomster stående mange steder i haven. Den skulle jo kunne bruges mod hovedpine – hvis nogen på et tidspunkt skulle gå hen og få det.
    Hilsen John, Fejø

Skriv et svar

