Min elskede Amandas

Jeg fik 30 frø tilsendt fra Frøsamlerne. De 12 såede jeg omhyggeligt inden døre og de spirede alle som eet. Jeg plantede dem om i potter og plantede dem ud.

De 18 som jeg såede udendørs var længe om at spire og sandt at sige ved jeg ikke, om de alle er kommet, men der er kommet mange. Da først varmen begyndte at komme tog spiring og plantevækst fart og snart havde de udendørs såede nået en lige så stor størrelse som de indendørs såede og senere udplantede.

Nu stå de så dér i en skov af et bed, klatrende op af lange blommeafklip og gamle pilestænger. Snart må stativerne gøres højere, hvis væksten fortsætter nås toppen snart. Jeg husker fra sidste år, at Amandas er en høj sort. I bunden kan man ane den bræmme af fåreuld, som jeg har lagt ud for at beskytte planterne mod de brune snegle. Indtil videre er blomstringen i fuldt flor og jeg kan beslutte mig for hvilke planter jeg vil bruge til modne ærter til fortsat udsæd – og hvilke der skal ryge direkte ned i de lækkersutne maver.

Foto: Colin Oneill.

2 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Det er en smuk plante.

  2. Anonym siger:

    Ærter fra haven hører til barndommens bedste minder, håber I får en god høst.
    KH mor

Skriv et svar

