Såning

Så kom jeg da endelig ud i min elskede have. Sådan føles det, men rent faktisk gik jeg “derude” mange timer i sidste week-end. Jeg kan ikke rigtig huske, hvad jeg har lavet når jeg kom hjem fra arbejde – jo, for pokker jeg har da skrevet en ansøgning om tilskud til natur- og miljøgenopretning, vi skal jo anlægge en sø. Paddesøen, hedder den. Nu.

I går gravede jeg med greben et par bede, hvor jeghar sået og plantet alle de frø og udplantningsløg, som jeg har bestilt gennem Frøsamlerne.

Slangehvidløg
Barbington´s porreløg
Estisk Rød (hvidløg)
Et kæmpehvidløg (navnet har jeg ikke lige nu)
Vårsalat
Vinterspinat
Harresmælde
Winter Keefe (en ært)
Stauderug

Jeg høstede alle de brune tomater, hvoraf mange af dem var grønne. To vaskebaljer fyldt. Jeg tog platerne op og plantestokkene, så bedet er klar til foråret hvor der skal være løg, porrer og rodfrugter i bedet. Sådan er sædskiftet. Det er en del af kunsten, at gøre tingene klar, så er det nemt at så og gøre ved rettidigt.

Jeg lagde net over det ene tilsåede bed, der er uld rundt om det. Det andet bed må jeg tildække i dag og lægge uld rundt om. Jeg var nede i det, som jeg nu kalder den store køkkenhave. Den skulle også have et navn, Solstrålen har været på tale. Men i hvert fald så er der trampet og jokket og skrabet og støvbadet  i de nygravede bede til den store guldmedalje. Jeg kan til nød accepetere at fasanerne vil støvbade der. Men at dådyrene i den grad skal vade rundt – det synes jeg er lige i overkanten.

Det bed jeg har med frisk sået grønkål med frø af egen høst og wok planten, det spirer lystigt og er begyndt at danne de første rigtige blade efter kimbladene. Jeg sætter nok en lille tunnel henover, så holder varmen bedre…..

Åh, det er så skønt med have!

3 Comments Add yours

  1. Anonym siger:

    Dejligt, når havearbejdet skrider, så man føler at man har gjort en god indsats.
    KH mor

  2. Anne Hornum Rasmussen siger:

    ´Hej Anne!
    Fin hjemmeside du har. Kom lige forbi – skrev bare glade fødder og så kom du frem.
    Det er faktisk fordi jeg ønskede at finde lidt positivt omkring fødder. Jeg har netop fået opereret mine for knyster og forkert fodstilling og skal nu lære at gå igen. Det er ikke helt
    godt og så ser man lige din sunde klør 5 fod :O) var jeg lige misundelig. Nå, men ellers har vi jo navnet til fælles også er jeg også havemenneske, fin blok du har. Fejø, sjovt lige med den ø, jeg kommer på Femø, et lille feriehus gennem min arbejdsplads – også en hyggelig lille ø, har tit tænkt på Fejø, men så står man der og har en weekend – man skulle lige kunne komme fra Femø til Fejø, med privat båd. Men måske en dag – kunne være hyggeligt at se Fejø.
    Glædelig efterår!
    Fra Anne

    1. Hej Anne, tak for din kommentar. Ja, det kunne være rigtig dejligt at mødes in real life. Det er lidt underligt at når man er på to naboøer at det så skal være så besværligt at mødes, vi har arbejdet en del med det i 3 ø sammenhæng, men det er svært at løse. Vi har en lille båd, en jolle med en god mortor, så i princippet KUNNE vi sejle til Femø og de nadre øer, men det sker ikke. Jeg prioriterer altid haven og gå- og svømmeture ved vandet frem for at sejle ud og fx. fiske.

Skriv et svar

