Rumi citat

“The wound is the place
where the Light
enters you.” 

Rumi

2 Comments Add yours

  1. Anonym siger:

    Rumi levede for mange hundrede år siden, fandt jeg ud af. Hvordan citatet egentlig skal forstås, er jeg ikke helt med på.
    KH mor

  2. Jeg tror ikke der findes færdige løsninger på, hvordan hverken dette eller andet skal forstås. Jeg husker svagt min gymnasietid, hvor der var rigtige og forkerte tolkninger. Og bedre og dårligere tolkninger. Som jeg husker det havde det aldrig noget at gøre med hvad man selv fik ud af det. Det var subjektivt og dermed pr. se uinteressant. Som årene er gået er jeg blevet mere og mere interesseret i den subjektive tolkning. Hvad oplever det enkelte menneske i sit liv? Hvordan tolker det enkelte menneske sit liv? Hvad oplever det enkelte menneske som mørke og hvad som lys?
    For mig illustrerer Rumis digt den gamle sandhed om polariteterne, som er så vanskelig for os lykkesøgende, postmoderne vesterlændinge at forholde os til – at det netop er i kontrasten og polariteten at livet mærkes. Gennem lidelsen gives lyset (som er glæde, kærlighed, mening) adgang – var der ikke også noget med Jesus og noget tilsvarende?

Skriv et svar

