Al den snak om lykke

Jeg har fået kontakt med en af mine venner helt tilbage fra folkeskoletiden. Det er dejligt. “Er du lykkelig?” blev jeg spurgt. Øh, tjah, tjum di di og da da.

Det kunne jeg godt nok ikke lige svare på. For det er jo ikke sådan at jeg IKKE er lykkelig. Men jeg går heller ikke rundt og italesætter mig selv hele tiden som værende lykkelig.

Lykke, det er et stort ord, på en måde. Jeg har mest beskæftiget mig med følelserne, som fx. glæde og kærlighed. Eller sorg og vrede. Eller – der er så mange følelser. Glæde og nydelse.

Men hvorom alting er, så aftalte jeg med min ven at vi skulle tale mere om det her med lykke i 2011. Og så er jeg begyndt at tænke over det. Denne blog er et sted, hvor jeg skriver mine tanker, så nu vil jeg også skrive lidt om det. Lykke.

Overordnet set synes jeg at alt det med lykke er stærkt overvurderet af os vesterlændinge. Som et krav vi har til livet. Vi er så overmætte materielt set, så hvad skal vi jagte nu? OK, lykken. Een af mine gode venner sagde engang at hun havde fået fortalt at lykke kan man ikke jagte. Det er som med de vilde dyr i skoven, jagter man dem får man dem ikke at se. Sidder man derimod helt stille kan det være at de dukker op. Måske endda nærmer sig.

Sådan synes jeg det er: følelsen af lykke kan dukke op. For eksempel mens jeg går i min have. Eller mens jeg skriver på denne blog. Eller mens jeg laver mad eller vasker op, når jeg lige er vågnet om morgenen eller……. Men måske er det ikke lykke, jeg oplever, men blot stærkt velbehag, nydelse, selvforglemthed, et stille øjeblik, intensitet. Jeg tænker på lykke som noget med øjeblikke, noget glimtvis, noget flygtigt. Og så alligevel – kunne der stå på min gravsten: Hun syntes selv hun levede et lykkeligt liv. Jo, det ville da være sandt. Men jeg skriver mere om dette emne/tema. En anden dag.

2 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Lykke.
    Nu skal jeg gå og tænke på ordet og begrebet🙂
    Men , mener lige nu og her, at lykke opleves i glimt. En følelse , der opstår, breder sig og flytter videre.
    Den efterlader en meneske i glæde.

  2. Anonym siger:

    Lykken oplever man vist glimtvis, for det skal vist gå op og ned for at man overhovedet kan tale om at opleve noget, der kan forklares som følelse af lykke. Dejligt, når følelse af lykke optræder.
    KH mor

Skriv et svar

