En lækker middag

Vi skulle mødes i går i vores omstillingsinitiativ. Vi er 5 personer i gruppen: mig og Mick og et andet par plus en single. Gruppen er ikke så gammel, vi startede vores omstillingsinitiativ i marts 2010. Alligevel ser det ud til at vi er ved at have en form, der i hvert fald om vinteren hedder mødes kl. 16, holde den formelle del af mødet og så spise sammen. Man har til spisningen en ret med til fælles bord. I går var singlen forhindret i at lave mad, så jeg havde sagt ja til at lave “hendes mad” plus at jeg også sagde til Mick at han kunne gøre andre ting, hvis han ikke havde så meget lyst til at lave mad.

Jeg lavede mad og jeg havde 1 time og 3 kvarter.

Vi havde nogen kogte pintobønner og nogen kogte kikærter, så det skulle jo lissom bruges. Af kikærterne lavede jeg hummus.
Af bønnerne fik jeg kreeret en ret lækker ret med tynde selleriskiver, som jeg dampede og foldede rundt om en skefuld bønner, lagde det i ildfast fad og overhældte med en god tomatsovs og så ind i ovnen og simre sammen i en 45 minutters tid. Der blev to fade, så nu har vi basis til maden i dag – eller vi kan putte det i fryseren og så er der mad en anden dag.

Desuden havde vi fået grøntsager hjem fra Søris, så jeg lavede en svensk rodmos, dvs. en mos af lige dele kogte gulerødder og kålrabi, blendet med en god klat smør. Meget enkelt, særdeles velsmagende og c-vitaminholdigt.

Så lavede jeg hvidkål og gulerodssalat; til det hakker jeg hvidkålen på foodprocessoren, så den en særdeles finthakket. Jeg serverer den uden dressing eller noget.
Endelig en krydret rødbedecreme, den har jeg vist tidligere bragt opskriften på.

Det andet par havde så en porretærte med, hvor tærtedelen var erstattet af kartofler, det passede perdefekt til det, som jeg havde lavet. Vi fik et velsmagende og farvemæssigt smukt måltid, uden kød og uden gluten.

Desværre ingen fotos, for det var smukt.

Published by: Anne Moloney, Fejø Retreat

I live together with my husband at the most wonderful place of Fejø Retreat. I am a trained mindfulness meditation teacher and body psychotherapist. On the land we are realizing our permaculture design with the help of many volunteers. A healing garden opened in 2013.

Kategorier Uncategorized2 kommentarer

2 thoughts on “En lækker middag”

Skriv et svar

