Regnvejr

Endelig kom regnen. Tiltrængt. Det regner ikke meget, men det ser ud til at regne lidt. Længe.

Jeg har nogle billeder fra for snart længe siden, dejlig mad lavede jeg.

Først ud og samle en baljefuld af bræbdenælder og sødskærm. Spansk kørvel hedder det også. Plus lidt andre urter.

Jeg lavede 3 ting:

En bønne-gryderet.  Super nemt, svits løg og hvidløg og lidt chili. I med de skyllede og hakkede urter. De kogte bønner i, en dåse kokosmælk – eller to hvis det som her er en stor portion – og så ellers smage til: salt, peber, surt, sødt, stærkt (det var chilien) og lidt bittert.

Det var meningen at bønnerne skulle rulles ind i majspandekager, men dejen opførte sig helt mystisk – hvad jeg aldrig har været ude for før. Pandekager var ikke en mulighed. Så jeg kom lidt mere mel i og hældte det i en bradepande. På billedet ligner det marengs, men det er altså majsbrød, der er gær i dejen. Det hæver fint, men den var for lind og laget for tyket, så det blev noget underligt klistret fladbrød. Men smagen var god nok. Og dagen efter på brødristeren var det decideret lækkert.

Af rå kikærter lavede jeg falafler. Jeg har nemlig fået fingre i et falafeljern! Derfor er de så fine, flade og ensartede. Falafler er kikærtefrikadeller og jeg tror ærlig talt at de kan være lige så forskellige som danske frikadeller er. Hovedingrediensen er de rå, ibødsatte kikærter. Så skal der hvidløg i og spidskommen. Jeg kom mange forskellige urter i ud over persille. Jo, de skriver altid koriander i opskrifterne, men det kan jeg ikke så godt lide smagen af. I hvert fald ikke planten.  Frøene smager ok. Nu har jeg købt – ja, KØBT – en korianderplante og lur mig om ikke jeg får høstet frø når den tid kommer. Og så er her koriander i “den helbredende have”, lige som alle de andre etårs krydderurter.


3 Comments Add yours

  1. Losarinas mor siger:

    Falafel jern ! sejt !
    Hvordan ser et sådan ud ?
    Og tror du har ret, en hver har sin egen falafel opskrift 🙂
    Men du å da gerne dele din 🙂

  2. Ja, nu har jeg lavet falafel så mange gange at det bliver efter det forhåndenværende søms princip. I årevis forsøgte jeg som med hummus med kogte kikærter og fik aldrig et godt resultat. Så kikærterne skal være lagt i blød i mindst 8 timer.
    Ned i foodprocessoren med dem. Hvidløg i skiver, noget surt – her eksperimentrer jeg for tiden med rabarber, det går fint, selv om det er meget lidt arabisk. Salt, peber, spidskommen, en skvæt tamari, lidt chili. Og så nogen urter, persille er godt. Sidst kom jeg også en smule pebermynte i, men pas på, det bliver hurtigt for meget. Lidt røllike og lidt katostblade. Jeg smager til om jeg syns der mangler salt eller andet. Hvis der mangler væske bruger jeg æblemost eller rismælk. Falafeljernet skal jeg fotografere, når der atter er batterier der virker i forgrafiapparatet.

  3. OK, jeg kiggede lidt på opskrifter. Det jeg ikke gør er at jeg kommer ikke løg i og jeg kommer ikke æg i. Det er der mange andre, der gør.

Skriv et svar

