Opskrifter med urter

På vores nyligt overståede weekend med urter og ukrudt lavede vi en MASSE dejlig mad. Du kan læse om selv weekenden her.

Her skriver jeg nogle principper………………

Det man gør, er at man har en ide om en basis ting man vil lave. Basis tingen kan være suppe, mos/creme af tørrede proteinkilder (som bønner, kikærter, linser), gratin, råkost, brød.
Tilsmagning med 5 ting: sødt, surt, bittert, salt, stærkt

Blendet brændenældesuppe
Ingredienser: Vintergrøntsager med det tidlige forårs urter.
Vintergrøntsager: Løg og gamle kartofler.
Tidlige urter: Brændenælder, spansk kørvel, oregano, top af hvidløg sat i oktober
Smagt til med salt, peber, tamari.
Det overraskende var at den blev så velsmagende med kun vand. Der var ikke bouillon i eller kokosmælk eller noget som helst.

Gærbrød
1 liter vand eller 1 1/2. En skvat olivenolie. 1 pk gær. Vandet skal bare være koldt. Røres sammen med det mel man nu har til det er en tyk grød. Står natten over. Om morgenen tilsættes salt og så meget mel at man kan forme brødet. Efterhæves 20 min, bages ved 200 grader eller 220 grader. Høj varme giver mere skorpe og lidt kortere bagetid. Hvor længe det skal bage afhænger af hvor store brød man laver, mine flute agtige brød fik 25 min ved 225 grader.
Man kan også sætte brødene i kold ovn og lade dem efterhæve mend ovnen bliver varm, men det gjorde jeg ikke i dette tilfælde.
Det mel jeg brugte var: Majsmel og spelt. Æltede op med alm. øko hvedemel. Det ene brød tilsatte jeg sesamkerne og det andet græskarkerner.

Hummus (kikærtemos)
Hummus kan, ligesom frikadeller, laves på mange måder.
Basis er kogte kikærter, som har været sat i blød natten over.
Der tilsættes salt, bittert (tamari), surt (her brugte jeg rabarber), stærkt (her lidt chili og peber og hvidløg, i dette tilfælde hvidløgstop), væske (her brugte vi rismælk, jeg bruger aldrig olie, selvom det er der mange, der gør). Køres i foodprocessoren.
Identifikationskrydderiet er spidskommen. Uden spidskommen smager det ikke rigtig som hummus, syns jeg.
Det er altid godt at tilsætte tahin (sesampasta) – men det havde vi ikke og det smagte godt alligevel.
Så skal der frisk koriander i. Det kan jeg bare ikke lide, så jeg bruger persille. Desuden kørte vi andre grønne urter i, lidt røllike, lidt katost og måske andre.

Bønnecreme
Basis i en bønnecreme (som kan smøres på brød, bruges som dip og som grundingrediens i postejer og urtedeller) er sjovt nok bønner, som er sat i blød natten over og kogt. Der findes mange forskellige slags bønner, for tiden er vi meget glade for pinto bønner.
De kogte bønner køres i foodprocessoren med sødt, salt, surt (her rabarber), stærkt (her hvidløgstop) og bittert (tamari)samt væske. Jeg bruger rismælk, ikke olie.
Af krydderurter var der oregano, purløg og………… sikkert lidt flere.

Råkost
Lige nu havde vi hvidkål, gulerod og pastinak. Vi kunne også have haft kålrabi, persillerod og rødbeder, men det havde vi ikke. Det blev hvidkål og gulerod, som blev stammen i de råkostsalater, som vi fik.
Fintsnittet hvidkål er delikat, en god skarp kniv er derfor væsentlig at have i sit køkken, hvis man vi lave lækre råkoster så langt hen på foråret/forsommeren, som vi er her i slutningen af maj.
Med salt og peber, en god olie (vi brugte olivenolie og kvindeolie), lidt bittert (tamari) og surt (rabarbersaft, som Gert og Birgitte producerede rå mangder af i saftpresseren) og eventuelt lidt sødt (vi eksperimenterede med stevia og lidt honning) plus diverse krydderurter kommer man langt.
Desuden kan tilsættes ingefær, mandler, nødder, rosiner.
I den ene hvidløgsråkost ver dressingen baseret på creme fraiche. Og der var fintsnittet vejbred i.

Det er sådan set kun fantasien, der sætter grænser, hvis først lysten er der til at bruge alle de gode gamle danske vintergrøntsager tilsat alle de lækre krydderurter, som vi kan hente lige ude i haven eller på altanen på denne årstid. Hvis man også kan få fat på lidt af den lækre æblemost fra Kernegården på Fejø kan det simpelthen kun gå godt.

2 Comments Add yours

  1. Anonym siger:

    Tænderne løber i vand ved læsningen af de dejlige opskrifter, selv vover jeg mig dog ikke ud i ret megen uprøvet madlavning, men holder mig til de gamle travere.
    KH mor

  2. Losarinas mor siger:

    Tak for mange dejlige opskrifter.
    Jeg synes det er spændende at bruge urter i maden.

Skriv et svar

