Blommeaften

Aldrig har vi haft så mange blommer. Jeg sad og syede til kl 19. Aftenen var lun og lys og jeg vidste jo at blommerne var der. På med gummistøvler, tørklæde og en vindjakke, for der er også myg. Og så ellers ud og gå en tur ad alle dejlige spor, der efterhånden er på marken. Rene har harvet i kornslangen, så den er klar til efterafgrøde, jeg har bestilt frø og de kommer nok i morgen, der skal sås sennep, turnips og vinterraps. Til glæde for vildtet og for at opsamle det kvælstof, som er i jorden og for at jorden ikke skal ligge bar og kvælstoffet blive udvasket. Der hvor den lille sø skal være har han også været med traktor og slåmaskine, paddesøne kalder jeg den, for den skal ikke være så dyb og mest til ære for padder, der har hårde levevilkår i disse tider. Planen er (udover det med padderne) at sætte 6 agerhønsepar ud, jeg ved ikke om det bliver i 2012 eller 2013. Det med agerhøns har jeg haft en drøm om siden vi flyttede ind. Nu bliver det til noget. Tænk, på konventinelt dyrkede marker skal der 36 ha til for at et agerhønsepar kan leve. På økologisk dyrkede marker skal der kun 2 ha til. Noget af en forskel.

Nå, men jeg havde baljen med og det jeg egentlig skulle var lige at gå forbi blommetræerne. Den lille grøngule ægte reine claude. Moden. Plukke. Den pænt store kirkesagtige blårøde blomme – begge er nogen vi selv plantede dengang i 1999. De har levet et stormomsust liv, er blevet gnavet af dådyr, men nu begynder de at bære. Plukke. Så hen til det gamle kirkesblommetræ ved vejen. Rå mængder modne igen. Plukke. Baljen tung. Lige forbi victoriablommetræet, de er også modne nu, men der er sjovt nok ikke ret mange på, så der spiste jeg bare et par stykker. Så ud til de store ferskensøde gamle blommer, jeg har glemt deres navn, rød-gul-gyldne. Plukke. Begge hænder fulde, baljen propfuld.

Sikken rigdom. Sikken sødme.

I morgen skal jeg pakke, så jeg er klar fredag morgen til at køre af sted, først på arbejde og så til Nordisk Permakulturfestival. Til denne lejlighed har jeg nået mit mål med at sy 10 poser med vores Fejø Permakultur og Omstillings  logo på, bæredygtige bæreposer, syet af gamle klude og genbrugsstof. Jeg har nok siddet og nøklet i en 25 30 timer i alt for at få dem færdige, nogen er jo syet sammen af mange stykker og de er alle foret. Men stolt er jeg og timerne har været lykkelige, med radioen tændt og sol og himmel tæt på, fordi jeg har siddet deroppe på loftet. Jeg skal vist til at have ryddet op nu.

2 Comments Add yours

  1. Anonym siger:

    Det må være skønt med alle disse blommer i haven, pas nu på ikke at få mavepine.
    Poserne er ualmindeligt flotte, en festival værdige.
    KH mor

  2. Lotte siger:

    Sikke fine poser! Jeg forstår godt du er stolt. Og genkender de lykkelige processer med at skabe, med solen i hånden og ånden🙂

Skriv et svar

