Fiberforsøg, en del af verden

Nyhedsbrevet fra Transition Towns kom i dag, jeg kørte meget hurtigt ned gennem menulinien, faktisk var det lige før jeg ikke læste det. Og så, lige dér: http://transitionvictoria.ning.com/page/the-linen-project – altså et hør projekt. (I Canada, har jeg i mellemtiden fundet ud af). Det kiggede jeg til gengæld alle billederne gennem og jeg mener at kunne se at de er nået dertil hvor de er i gang med at spinde deres hør. Jeg ved ikke hvorfor men jeg syns bare det er SINDSSYGT spændende.

Jeg måtte ud og se til mine nælder. De ser en smule anderledes ud end da jeg lagde dem der, men ikke meget. Jeg vendte dem – de er i gang med at rødne.

3 – 5 uger syns jeg der blev sagt at de skulle ligge. Der er den store fordel ved nælden at den er flerårig, så man slipper for alt det med at pløje og harve og så og ukrudtsrense. Det klarer nælden selv. Desuden er fiberen i nælden “varmeledende”, dvs, den er behageligt kølig at have på om sommeren og varm om vinteren.

Så kom der lige en klima TV video fra permakulturfestivalen. For de særligt interesserede kan jeg røbe at man mod slutningen af filmen ser mig danse folkedans og Mick spille trommer. Hele molevitten tager 10 minutter – men man hører en lille smule om permakultur. Og en hel masse om festivalen.

http://www.ditklimatv.dk/video/permakulturfestival

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Spændende hvad dit brændenældeprojekt udvikler sig til. Jeg har aldrig tænkt på, at der var fibre i de brændende stilke brugbare til vævning. Ellers ved jeg bare, at brændenælder er nødvendige for visse sommerfuglearter.
    KH mor

Skriv et svar

