Reskilling – eller på dansk: at genlæse sig gamle færdigheder

Jeg har altid været sådan een, der skulle prøve alt fra bunden af, måske ikke alt, men mangt og meget med uldkartning og spinding og plantefarvning, kornkværning, vævning og jeg ved ikke hvad. Nu står fiberkendslab for tur, jeg har lagt brændenælder til rødning i det våde græs. Og i dag var vi i Fejø Omstilling og Permakultur af sted til Maribo Frilandsmuseum, hvor den gamle, nu tip top restaurerede stubmølle fra Fejø blev indviet. Der var også løbbinding, levende hørværksted – og folkedans. Plus mange, mange andre ting, jeg købte en skøn nu kost og en skurebørste af fineste kvalitet, håndlavet sevfølgelig. Og af en lokal.

Men det mest fantastiske var at jeg prøvede at banke (det hedder det ikke), skætte og hegle hør – det er den fine dusk, som ligger ved siden af den gule børste. Det rullende hørværksted medbragte rusket og rødnet hør samt redskaberne, så man kunne prøve i praksis. En dame sad og spandt hør. Det var godt og jeg er bare så glad for at jeg kom af sted.

3 Comments Add yours

  1. Anonym siger:

    Det ser ud til at være nogle gode børster, og ganske pæne er de også. Dem bliver du sikekrt gode venner med.
    KH mor

  2. Mona siger:

    Spændende. Håber du skriver om dine erfaringer med brændenælderne. Har du tænkt dig at prøve at spinde med fibrene?

  3. Jeg skal nok holde jer opdateret om hvordan det går. Og hvis det lykkes har jeg helt sikkert tænkt mig at spinde fibrene.

Skriv et svar

