En uge med råvarer udelukkende fra Fejø

Den netop forgangne uge stod i eksperimentets tegn: Kan man leve udelukkende af råvarer produceret på Fejø?

Fredag eftermiddag tog jeg en runde: Rapsolie fra Henrik Fleischer, blommer og hvede fra Karl D, kartofler og valnødder fra Kernegården, græskar fra Peter White og Anna-Pia, en masse grøntsager fra Brian Bang: squash, gul peber, grønkål, selleri, grønne bønner, kvæder.

Derudover har vi selv en del: æbler, alskens krydderurter og teurter, porrer, hvidløg, løg, rødløg, mere squash, mere valnødder, gulerødder….. og ja, sikkert flere ting.

Jeg lagde flot ud søndag morgen med dette skønne pande-madbrød af hvede. Med håndkraft fjerne de værste “urenheder” i form af strå og aks rester, ud i kværnen, blande med rismæk og salt, stege på panden i rapsolie, severet med de skønneste kogte bønner fra aftensmaden dagen før. Bedre bliver det ikke.

Det smagte VIRKELIG godt, og jeg synes også det mættede på en særligt dejlig mættende måde.

Jeg tilberedte en gryderet af – jeg husker det ikke så nøje, men nogen af alle de mange grøntsager, som jeg nævnte ovenfor. Kartoffelbåde i ovnen. Heller ikke dårligt. Mandag morgen havde jeg forberedt en pandebrød, som jeg igen spiste med middagsrester – men så gik der kuk i det.

I madpakken var der både mandler og cashew nødder, rosiner og figenbrød samt lidt ost, som ikke var fra Fejø. Og lidt af den dejlige Aurion chokolade. Te havde jeg besluttet mig for at jeg ville drikke under eksperimentet, altså sort te. Og salt ville jeg heller ikke undvære, nok heller ikke rismælk og -fløde samt alle de tørrede bælgfrugter: kikærter, diverse linsesorter og diverse bønnesorter. Jeg har også i løbet af ugen drukket to kopper økologisk nescafe.

Men jeg må sige at bortset fra den første dag og så et sandt dogmemåltid torsdag aften, tillavet af gode venner, hvor det KUN var salt, der ikke var lokalt, så har jeg klaret denne uge meget dårligt. Jeg har dog forsøgt. Og det KAN lade sig gøre, ingen tvivl om dét. Inspirerende har det også været at nyde Brian Bangs gule snack peber frugter, hold da op, hvor er de lækre. Plus jeg har fået viden om, hvad flere af de andre omstillings- og permakulturfolk dyrker, vi kunne have fået fat i flere grønne bønner og rødbeder. Blndt andet. Men det må blive en anden gang.

Dog har det været en god oplevelse at indse, at rigtig, rigtig meget af det, som vi spiser i vores dybt forenkelde liv her på Fejø Retreat, det fås faktisk på Fejø.

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Det har været et spændende eksperiment, som I også er blevet klogere af at have været igennem.
    KH mor

Skriv et svar

