Hvidløg i oktobersol

Sådan en dejlig weekend. Laaang gåtur til solskinsglitrende hav i går, slå masser af græs. Det er forhåbentlig sidste gang, vi har haft (lidt) nattefrost og alle squash er svedet væk, som det første. Tallerkensmækkerne står stadig fin og rød-orange-gul- blomstrende, den plejer at være det næste som giver op over for kulden.

Tallerkensmækkeren såede jeg sent, nogle frø af egen avl, flere år gamle. Jeg gik og kiggede efter dem i Amandas ærtesymfonibedet, men der så ikke rigtig ud til at ske noget. Så kom spirerne, men det blev ikke rigtig til noget. Først da ærterne var færdige kom der fut i tropaolæum, nu vælter det bare ud over det hele, men flot, det er det.

I dag søndag havde jeg nogle hvidløg, der skulle sættes. Strengt taget burde de allerede have været sat, men det blev altså i dag. Jeg ryddede det gamle hvidløgsbed, altså dét fra i år, 2011. Der har også været stauderug, der står et par krydderurter, noget kinesisk purløg og nogle topløg. Og så var der malve i lange baner. Katost, som jeg elsker. Men der kan jo ikke være katost i hele haven, så mange planter måtte lade livet for at jeg kunne sætte 56 stk til formålet i dyre domme indkøbte hvidløgsfed. Desuden satte jeg af egen avl 10 stk slangehvidløg, 3 rækker af slangehvidløgstopløg og 16 stk Krasnodar Red, også egen avl. Både slangehvidløg og Krasnodar Red fik jeg fra Frøsamlerne i efteråret 2010. I den halvdel af bedet, hvor hvidløgene stod sidste sæsom har jeg sat almindelige løg. Jeg satte jo 5 kg og mange af dem blev ikke særlig store. Nu kan de få lov at vokse gennem resten af efteråret, så vil vi kunne høste løgtoppe til foråret og spise af toppene indtil de rigtige løg er klar til høst i højsommeren.

Mens aftensolen gik ned tændte jeg et lille bål og sad derude i aftenskumringen. Det bliver bare ikke bedre.

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Håber, alle disse hvidløg får en hyggelig vinter i jeres lille paradis.
    KH mor

Skriv et svar

