Bagedokumentation

Jeg har haft gang i et stort bageprojekt. Altså stort efter mine forhold og måske virker det lidt større fordi jeg først bagte til lillejuleaften og derpå bagte jeg til i går og i dag, da vi igen havde gæster.

Jeg lavede marcipanhorn, fladbrød a la pita og æbletærte. Jeg huskede at tage nogen fotos, ikke af det hele, men lidt har også ret. (ja, så lavede jeg også en skudefuld falafler (kikærtefrikadeller, men det må jeg skrive om en anden dag).

Først dejen til marcipanhorn og fladbrød/pitabrød. En gærdej. Men skønt begge slags brød er overordentlig lette og lækre er det IKKE en 100% hvededej. Hvilket kom sig ved et tilfælde, fordi jeg – da jeg skulle bage sidst, til lillejuleaften – næsten var udgået for hvedemel og jeg måtte tage hvad der var.

Så altså: En liter vand, 1/2 pk gær, 1 dl rapsolie, salt, 2 små spsk sukker, havregryn og rugmel til det er godt tykt og klistret, man kan ikke rigtig røre mere i det. Står natten over.

Om morgenen, eller hvornår det passer i ens program, ælter man op med hvedemel til en god dejkonsistens. Samlet set består dejen af mellem 1/3 og halvdelen hvedemel. Halvdelen af dejen udrulles til fladbrød/pita, der bliver 8 pænt store fladbrød. Prik med en gaffel, så puffer de ikke op under bagningen. De skal bage ca 10 min ved 200 grader.

Den anden halvdel rulles med 1/2 pakke smør. Man skærer smørret tyndt og lægger det ud på 1/3 af det udrullede dejstykke. Folder og ruller, folder og ruller, med let hånd. Hvis smørret “laver hul” i dejen, putter man mel på, så det ikke klistrer. I sidste udrulning ruller man til et langt, smalt stykke, som så skæres i trekanter. En klat marcipanfyld på, rul til horn, efterhæv ca. 20 min og bages ved 200 grader i ca 25 minutter.

Hornene er også gode dagen efter, bare lige en tur på brødristeren, så er de nærmest nybagte igen. Det gælder i øvrigt også fladbrødene, som jeg desværre ikke har foto af.

Det var så dejligt at bage fordi det hele lykkedes fint i den lille ovn, som vi har herude i alrummet.

Men SÅ lavde jeg også lige en æbletærte, og DEN var god. Og nem.

200 gr hvedemel og 50 gr majsmel plus lidt salt og 2 spsk sukker med i foodprocessoren. En halv pakke smør skåret i stykker derned også. På med låget, køre, så det ligner parmesan, hælde rismælk i, stille og roligt, så det samler sig. Skrab dejen ud i en dyb tallerken og stil ud i et koldt rum i en times tid eller mere.

Marcipanfyld: 1/2 rulle marcipan (det er jo faktisk 250 gr, men der bliver så også til 10 horn og en hel tærte til 8 personer). Ned i foodprocessoren. Kør med rismælk til konsistensen er passende grødagtig. Så er det lige klar til at smøre på horn-trekanterne og i bunden af tærteformen.

Videre med æbletærten. Den afkølede dej rulles TYNDT ud og en tærteform beklædes. Skær af rundt i kanten og brug den overskydende dej til at rulle een gang til og brug som låg.

I bunden smøres et lag marcipancreme. 2 store rå revne æbler lægges ovenpå, der dryssen med kanel og 3 – 4 spsk sukker samt saften af 1/2 citron. På med låget, ond i ovnen, bag 30 – 35 minutter. Nydes kold som den er eller med flødeskum eller creme fraiche eller soyafløde. Men pas på, den er stærkt vanedannende. Desværre har jeg ikke et foto.

One Comment Add yours

  1. Anonym siger:

    Så blev årets sidste store bagedag overstået, der må have bredt sig en vidunderlig duft i hele huset, og jeg kan se, at bageresultatet er værd at sætte tænderne i.
    KH mor

Skriv et svar

