Nu med mere tang

Og vi gjorde det.

Vi tog 4 store sorte baljer, lagde bagsædet ned i den lille blå Panda, bredte en presenning ud og kørte ud til stranden og hentede tang. 2 gange kørte vi og væltede indholdet ud på marken, dér hvor tangbedet skal være. Hvor eksperimentet med at få strandkål og lignende til at gro i lerjord, sådan rent principielt.

Det dufter så dejligt og man får rørt sig så godt.

Man kan akkurat fornemme, at dagen så småt går mod hæld. Meeen det er nu smukkere i virkeligheden.

3 Comments Add yours

  1. Jeg er spændt på om strandkålen vil vokse i lerjord, siden dets naturlige voksested er sand, sten og tang. Hvad gør I med tangen? Graver det ned i jorden eller hvad?

  2. Anonym siger:

    Hej Thorkil. Ja, det er noget af det som eksperimentet går ud på. Vil strandplanter overhovedet vokse i fed lerjord? I første omgang lader vi tangen ligge oven på jorden, jeg forestiller mig at plante i noget sand, som jeg henter hjem. Midt i tangen. Vi får se, det bliver til april, hvis jeg kan finde nogle af planterne, som jeg lige nu end ikke kan huske hvad hedder. Nogen skal måske opformeres fra frø. Jeg fik aldrig svaret på om vi ville have strandkål frø af dig. Det vil vi gerne 🙂

    1. Jeg ville gerne ha’ sat nogle billeder ind her til illustration af dét, jeg siger. Dem sætter jeg så ind efterfølgende i Google + 1. Man kan selvfølgelig aldrig sige noget om udfaldet af et eksperiment før det er overstået. Jeg tror dog det er en god ide at efterligne strandkålens naturlige opvækstbetingelser. Tony Bülow, der også følger med her, har to store strandhøjbede i haven og kunne sikkert give besyv med. Jeg har selv ladet mig inspirere af faglærer Jens Thejsen, der mig bekendt endnu er den eneste der kan fremvise en stranbiotop i hans have, hvor der vokser strandkål o.a. strandurter:
      http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/den_naturlige_have/985.html
      Det lykkedes at få strandkålen til at spire, man kragerne hakkede dem over før de blev store. Prøver så at forspire dem i år uden for, på en måde hvor kragerne ikke kan komme til dem med deres næb 🙂
      Har i stråndkål ved strandene i smålandshavet? De er jo også vant til at blive overskyllet af havvand med mellemrum. Det burde man kunne efterligne når man vander dem. Det er ikke sikkert der er salt nok i jeres tang. Men jeg ved det ikke. Jeg har ikke smagt på det 😉 Hvor mange frø vil I ha’? I kan få dem for 50 øre pr. styk + dækning af porto.

Skriv et svar

