En dejlig fridag

Jeg vågnede tidligt og var udsovet, det er så skønt. Ordne lidt praktiske ting og så ser jeg min dejlige mand i den lyse morgensol.

Hylden er ved at være afblomstret.

Og jeg har IKKE lavet hyldeblomstsaft og jeg har IKKE tørret hyldeblomstklaser, det ellers så godt til the om vinteren. Men det er der ikke noget at gøre ved, sidste år fik jeg dem samlet og tørret, men jeg fik dem aldrig sat på glas, så de kunne holde duft og smag.

Og så gik jeg ellers i gang med is.

Jordbæris.

Bananis.

Chokoladeis.

 

Vi skal til fødselsdag i eftermiddag, så det er lige is til 15 mennesker. 6 æg, 1/2 liter fløde og lidt forskelligt andet går der til.

Jeg ELSKER at lave is og jeg ELSKER at spise den hjemmelavede is og jeg ELSKER at eksperimentere med forskellige slags is og smagsvarianter og tidens frugt, med æg og uden æg, parfait, cremeis, sorbet og hvad det altsammen hedder. Is er jo ikke bare is. Og efter at jeg anskaffede ismaskinen med kompressor er det blevet ENDNU sjovere, sådan een er et skønt legetøj i en husholdning.

Så lige 1/2 time på øjet og kurset “Lær de gamle husråd” starter næsten i min egen have, nemmere kan det ikke være.

Det foregår lige nu, vi har bare frokostpause. Der er 6 kursister plus Hanne og mig, jeg er jo ikke en RIGTIG kursist. Men jeg lærer en masse og Hanne er supergod til at formidle.

Først fik vi en introduktion til Ken Lunn: Urter til husapoteket (hvoraf man fik et eksemplar hver inkluderet i kursusprisen).

Og så ellers rundt og høre om planterne og deres virkning.

 

Jeg har noteret flittigt i en lille sort bog, anskaffet til formålet.

Vi har allerede hørt om

Brændenælde

Hvisløg

Katost

Kvan

Mølkebøtte

Burresnerre

Rosenrod

Lavendel

Esdragon

Peberrod

Katost

Hjulkrone

Fennikel

Sprydmelde

Røllike.

 

Kurset fortsætter til kl 15 og vi starter igen efter frokost om 2 1/2 minut, så jeg må hellere smutte ud i solskinnet igen.

 

 

 

One Comment Add yours

  1. Esther siger:

    Det lyder som dejlige forheredelser til et godt kursus på en overvældende dejlig sommerdag.
    KH mor

Skriv et svar

