Fejring

I dag var alle deltagerne i vores event i Torvehallerne inviteret til brunch for at fejre at det var gået så godt. Der var et par stykker fra København og Malmø, som havde været inde og hjælpe til, som desværre ikke kunne komme. Men alt i alt blev vi 7 personer, bænket om det ovale bord i “den gamle spisestue”.

Jeg havde bestemt mig for en brunchrejse ind i mit ny, endnu ikke så velkendte, veganske univers.

Det ser måske ikke ud af så meget, men det var ret lækkert.

Horn bagt af hvede med græskarkerner, fyldt med æbæemos, lidt ristet tang af egen høst, citronskal og Kernegårdens æblesirup. 

Boghvedepandekager med hjulkrone, dejen lavet på havremælk og havrefløde (ingen æg) og krydret med revet muskatnød.

Hummus, godt krydret, med både tørrede tomater og karry – udover den sædvanlige krydring med hvidløg, chili og så videre.

Brændenælde- og tangpesto. Det sure var denne gang fra stikkelbær, det blev rigtig godt.

Jordskoksalat, meget enkelt, tyndt skivede nyopgravede jordskokker med salt, vineddikke og Kernegårdens æblesirup. Man tror det ikke, men det smager SÅ godt!!

Pastinakfisk, det er pastinakker skivet relativt tyndt på den flade led, lagt i bradepanden med olie, salt, tamari og salvie. Mums.

Hasselnøddecreme. Nyhøstede hasselnødder, dadler og kakao samt pebermynte k’ørt foofprocessoren med lidt Kernegård æblemost og havrefløde. Ingen sukker.

Jordbærsyltetøj med lavendel.

Stikkelsbærsyltetøj med citron og vanilie.

Dertil vand, æblemost (den økologiske fra Kernegården, forstås), Kaffe med varm skummet soyamælk, urtete.

Her ser vi lige æblehornene inden de kommer i ovnen. 

Senere på dagen, da gæsterne var gået og regnen var hørt op, var det skønt vejr. Lene, min gæst, og jeg gik op til køkkenhaven, hvor næste punkt på dagsordenen er at sætte hvidløg. Jeg har indkøbt sætteløg, tre slags hvis navne jeg ikke husker lige nu, i dyre domme. Og det er NU de skal sættes. Lene piller løgene fra hinanden, så hvert fed er for sig. Men først måler vi op, hvor bedet skal være, jeg har jo udarbejdet en plan for bedene i haven til næste år med hvilke afgrøder, jeg vil have hvor.

Her er lige et billede af noget af det, som lykkedes i haven i år: Porrerne og stangbønnerne og min skønne ært Amandas, som jeg har sået i flere omgange.

Her et foto af nogle løg, som jeg fik i potter fra Peter White, de er simpelthen blevet så store. Jeg tror måske det er skalotter, men jeg nænner næsten ikke at høste dem. Ellers har det været løg og kartofler i dette stykke, rødløg. Det er også lykkedes vældig godt.

 

Her ser vi så det hakkede hvidløgsstykke. Vi satte ikke løgene, det var for mudret.

Ndenfor er det blomstrende bed med broccoli – og sørme om ikke der var lidt broccolibuketter at tage med indenfor til aftensmaden.

 

Published by: Anne Moloney, Fejø Retreat

I live together with my husband at the most wonderful place of Fejø Retreat. I am a trained mindfulness meditation teacher and body psychotherapist. On the land we are realizing our permaculture design with the help of many volunteers. A healing garden opened in 2013.

Kategorier UncategorizedSkriv en kommentar

Skriv et svar

